BMW 

Alpina D3 Bi-Turbo: Diesel (super)power

xbmw-alpina-d3-biturbo-featured-669x334.jpg.pagespeed.ic.npGqWApvFjAsocierea cuvântului “diesel” cu termeni precum “viteză” sau “sport” nu mai miră pe nimeni în ziua de azi. Forcing-ul tehnologic al marilor constructori, coroborat cu obligativitatea de a crea maşini din ce în ce mai eficiente a dus la apariţia unor consumatoare de motorină în stare să câştige inclusiv cursa de la Le Mans. Şi nu o dată, ci de opt ori. Alpina D3 Bi-Turbo nu este chiar atât de rapidă, însă, pe şosea, nici un alt diesel de serie nu o întrece.

Pentru orice fan al industriei auto, numele Alpina are o rezonanţă aparte, dar, celor neiniţiaţi, le suntem datori cu o explicaţie: exceptându-l pe Motorsport, tunerul oficial BMW, acesta este singurul preparator care a obţinut aprobare oficială din partea companiei bavareze să intervină asupra produselor sale. Colaborarea este atât de strânsă, încât inginerii Alpina participă la dezvoltarea şi testarea viitoarelor modele cu mult înaintea lansării oficiale, iar componentele maşinilor modificate sunt disponibile inclusiv în reţeaua dealerilor BMW.

Mai mult, dealerii oferă servicii de întreţinere şi reparare a produselor Alpina, în condiţiile de garanţie valabile pentru toate automobilele BMW (în România nu se practică această politică). Şi, deşi modelele “gâdilate” în atelierele din Buchloe păstrează emblemele alb-albastre, trebuie spus că, din 1983, Alpina are statut de constructor auto. O titulatură pe care TUV, echivalentul german al RAR-ului, nu o acordă cu una, cu două…

Aşadar, din punct de vedere al ownership-ului, un model Alpina este un BMW ca oricare altul. Din orice altă perspectivă, însă, lucrurile sunt complet diferite. Şi poate că nicăieri nu este această situaţie mai evidentă ca în cazul lui D3 Bi-Turbo.

alpina d3 bi-turbo

Cei şase magnifici

Motorul BMW cu şase cilindri în linie are deja un loc rezervat în hall-of-fame-ul consumatoarelor de hidrocarburi (iar, dacă nu, ar face bine să i se găsească unul); până la pensionarea sa, însă, mai poate da câteva recitaluri. În special în formatul diesel.

Pe modelele M Performance, de pildă (M550d xDrive, X5 M50d şi X6 M50d), el acceptă presiunea a trei turbocompresoare pentru a dezvolta 381 CP şi 740 Nm. În cazul lui D3 Bi-Turbo, nu este nevoie de o asemenea tortură, supraalimentarea bi-turbo fiind suficientă pentru obţinerea unor performanţe chiar mai spectaculoase. Dar hai să vedem, mai exact, cum se ajunge acolo…

Pe scurt, toate unităţile Serie 3 programate a deveni Alpina D3 Bi-Turbo beneficiază de un “tratament” la a cărui dezvoltare s-a muncit mai bine de doi ani (echipa responsabilă a fost alcătuită din, atenţie, 50 de ingineri). Ca de fiecare dată, motorul a fost în prim-plan: unitatea de control standard a fost înlocuită cu una specifică, produsă in-house, cele două turbocompresoare au primit aportul unei admisii cu debit mărit (inclusiv pierderile de presiune au fost diminuate cu 30%), iar noul intercooler, cu 20% mai mare decât cel de serie, a intensificat densitatea amestecului de combustibil (deci, mai multă forţă).

Odată suplimentul de putere asigurat, s-a trecut la problema fiabilităţii. Surprins? N-ai de ce: spre deosebire de alte kit-uri, cele Alpina sunt proiectate să aibă o durată de viaţă similară cu a mecanicii BMW-urilor obişnuite. Pentru asta, s-a pus la punct un sistem de răcire special, ce include un radiator suplimentar şi o unitate de control termic dedicată. De asemenea, galeria de evacuare standard a fost înlocuită cu una creată de specialistul Akrapovic, optimizată pentru temperaturi înalte, un flux rapid al gazelor şi, evident, o sonorizare mai captivantă.

OK, te-am ţinut destul pe jar: avem de-a face cu 350 CP şi 700 Nm, controlaţi de transmisia automată ZF cu opt rapoarte (bineînţeles, şi aceasta a fost modificată special pentru Alpina, având 20% dintre componente schimbate faţă de versiunea standard). Graţie schimburilor ultra-rapide, fără întreruperi în fluxul de putere, Alpina D3 Bi-Turbo ajunge la 100 km/h în 4,6 secunde şi, ulterior, la o viteză maximă de 279 km/h. Cu alte cuvinte, inclusiv un Porsche Cayman S va avea probleme să se ţină după el. Şi nu putem băga mâna în foc că, pe un drum cu serpentine, situaţia se va schimba radical…

alpina d3 bi-turbo

Dintr-un viraj în altul

După cum probabil te aştepţi, motorul şi cutia de viteze nu sunt singurele care se comportă altfel în “pântecul” unui model Alpina. Arcurile şi amortizoarele, de exemplu, au modificate pentru a livra o dinamică de top, dar nu neapărat în detrimentul confortului.

Apoi sunt frânele Brembo, cu discuri de 370 mm pe puntea faţă şi 345 mm pe puntea spate, vizibile printre spiţele unora dintre cele mai elegante jante create vreodată: Alpina “Classic”, în cazul de faţă de 19 inch diametru. Şi cum am putea să uităm de anvelopele Pilot Super Sport, special dezvoltate de Michelin pentru Alpina D3 Bi-Turbo, sau de optimizarea software-ului pentru controlul stabilităţii şi pentru cel al tracţiunii?

Un BMW ca nici un altul

Dacă există ceva care să egaleze măiestria inginerilor şi mecanicilor Alpina, atunci aceea este, fără doar şi poate, priceperea specialiştilor pe probleme de personalizare. Exact ca un vin bun – apropo, Alpina produce şi aşa ceva –, catalogul cu pricina trebuie degustat pe îndelete, iar sfaturile celor avizaţi – ascultate cu atenţie.

Probabil, cel mai bine este să te relaxezi, să ceri “meniul” tradiţional şi să-i laşi să-şi facă de cap: echiparea de serie a lui Alpina D3 Bi-Turbo include, printre altele, tapiţeria din piele fină, bine întinsă pe scaunele sport cu reglaj electric, instrumentarul cu cadrane albastre, volanul îmbrăcat cu piele Lavalina (cusută manual, cum altfel?) şi un set de carpete moi.

Dacă eşti totuşi un expert în domeniu, pregăteşte-te pentru câteva ore de calcule: când vine vorba de culori, nuanţe, texturi şi combinaţii între toate acestea, la Alpina, ca la mulţi alţi tuneri care se respectă, cerul e limita. Important este să ţii minte un lucru: dacă specifici, încă din start, că vrei ca bolidul să exceleze la un anumit capitol, există o serie de aspecte pe care nu le poţi influenţa.

De exemplu, pentru un D3 Bi-Turbo setat, din bară în bară, să fie confortabil, există o linie predefinită de componente, începând cu setul de roţi, arcuri şi amortizoare şi terminând cu pernele scaunelor. “Astfel”, spune preşedintele Andreas Bovensiepen, “elementele pot fi dezvoltate astfel încât să lucreze precum o echipă bine coordonată”. Te aşteptai la altceva?

alpina d3 bi-turbo

De final

Iniţial, am dorit să ne limităm la un simplu exerciţiu de informare: cutare companie a creat cutare kit, în urma căruia s-a obţinut cutare record. Dar, asta facem în cazul tunerilor obişnuiţi; Alpina, în schimb, este mai mult decât atât. Şi nu pentru că, undeva pe un perete, odihneşte certificatul TUV cu privire la statutul de constructor auto, ci pentru că specialul, în acest caz, nu se defineşte ca un snop de superlative distincte.

Ca orice model Alpina, D3 Bi-Turbo fascinează prin armonia formată între fiecare piesă modificată ori proaspăt adăugată. Sunt atâtea componente despre care poţi discuta separat, dar, cumva, ajungi de fiecare dată să lauzi produsul finit, în toată plenitudinea sa. Iar, în accepţiunea noastră, cam asta înseamnă un tuning de primă clasă. Fie el un superdiesel sau nu.

Date tehnice

Motor

Configuraţie: 6 cilindri în linie
Alezaj x cursă: 84 x 90 mm
Cilindree: 2.993 cmc
Putere maximă: 350 CP/4.000 rpm
Cuplu maxim: 700 Nm/1.500-3.000 rpm

Performanţe

Acceleraţie 0-100 km/h: 4,6 secunde
Viteză maximă: 279 km/h (277 km/h pentru versiunea Touring)

Consum şi noxe

Consum urban: 6 litri/100 km (6,1 litri/100 km pentru versiunea Touring)
Consum extraurban: 4,9 litri/100 km (5 litri/100 km pentru versiunea Touring)
Consum mixt: 5,3 litri/100 km (5,4 litri/100 km pentru versiunea Touring)
Emisii de CO2: 139 g/km (142 g/km pentru versiunea Touring)
Norma de poluare: Euro 6

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.