BMW 

Cel mai scump BMW Serie 7: 760 Sterling Robbe & Berking

xbmw-760-individual-sterling-robbe-and-berking-669x334.jpg.pagespeed.ic.PRarY-bY4aChiar şi în vecinătatea cotei absolute, luxul este îngrădit de un singur factor: imaginaţia omului. Sigur, aceasta pare îndeajuns de bogată încât să dea naştere celor mai diverse modalităţi de exprimare a belşugului; din păcate, aproape de fiecare dată, luxul ajunge să fie sinonim cu excesul. Ceea ce nu este tocmai măgulitor. Din fericire, 760 Li Sterling by Robbe & Berking nu este excesiv. Chiar dacă este cel mai scump BMW Serie 7.

Desigur – la un moment dat, ne aşteptăm să-l consideri picătură într-un ocean. Şi-ţi vom da dreptate: o simplă căutare pe Youtube – cuvânt-cheie “gold+marcă de lux” –, iar… oceanul maşinilor transformate în lingouri cu roţi se va revărsa pe zeci de pagini. Iată extravagantul, în cea mai extremă şi inestetică formă. Totuşi, noi preferăm partea plină a paharului: important este că se poate şi altfel. Să ascultăm povestea “Şeptarului”…

O afacere de familie

De data asta, nu începem cu maşina, ci direct cu elementul care o face atât de specială: argintul. Argintul lui Robbe & Berking. Printre cunoscători, acesta este un nume cu rezonanţă aparte, dar, acum 139 de ani, când Nicolaus Christoph Robbe şi ginerele său, Robert Berking, înfiinţau firma, titulatura părea potrivită, mai degrabă, unei croitorii obscure.

Nici o problemă: cinci generaţii mai târziu, logo-ul business-ului din îndepărtatul Flensburg, cel mai nordic oraş al Germaniei continentale, a ajuns să figureze pe argintăria unei întregi pleiade de restaurante şi hoteluri de lux. Încă neimpresionat? Vei fi acum: numele Robbe & Berking poate fi găsit inclusiv în incintele a peste 50% dintre cele mai mari iahturi private ale lumii.

Toate bune şi frumoase, dar ce legătură au toate astea cu BMW? Simplu – programul BMW Individual. Individual Manufaktur.

cel mai scump bmw serie 7 individual robbe and berking V12

Ambiţia de a nu spune “Nu”

Au trecut două decenii de când Karl Lagerferld, celebrul creator de modă, a comandat un BMW 750 iL unicat (primul de acest gen, realizat in-house de bavarezi). Cu toate astea, membrii programului BMW Individual încă simt nevoia să-şi arate măiestria. Mai mereu, prin lansarea câte unui model exclusivist, elaborat în colaborare cu cei mai prestigioşi specialişti ai luxului.

În trecut, au fost nume de calibrul lui Girard Perregaux şi Steinway & Sons; acum, a venit rândul lui Robbe & Berking. Dar ce este, mai exact, programul BMW Individual?

În esenţă, avem de-a face cu o echipă de oameni interesaţi de un singur lucru: ambiţia de a nu spune “Nu”. Atâta vreme cât există o dorinţă şi banii care să o finanţeze, ea va fi îndeplinită. Acuma – în cadrul programului, există două sectoare de lucru: BMW Individual Collection şi BMW Individual Manufaktur. Prima este nucleul conceptului BMW Individual, asigurând o gamă extrem de variată de finisări şi materiale, de la nuanţe speciale pentru exterior la diferite tipuri de tapiţerii şi ornamente.

Cea de-a doua, în schimb, este dedicată satisfacerii celor mai pretenţioase, insolite şi bizare cereri, a căror valoare şi dificultate de execuţie depăşesc chiar şi nivelul lui BMW Individual Collection. Practic, aceasta este divizia care creează BMW-uri cu adevărat unice. O divizie demnă de un parteneriat cu Robbe & Berking.

cel mai scump bmw serie 7 individual robbe and berking V12

Un motor deloc interesant

Ca orice BMW 760 Li, cel din imagini are sub capotă un agregat V12. Ei bine, tocmai pentru că maşina este o frescă motorizată a artei prelucrării argintului, nobilul mecanism devine cel mai banal lucru din lume. Serios – aici avem de-a face cu o simbioză unică între profanul tehnologiei de ultimă oră şi sacralitatea prelucrării metalului preţios, aşa că nu o să citeşti nimic despre putere, cuplu, sisteme de asistenţă, gadget-uri şi aşa mai departe.

În schimb, vom vorbi, într-o primă fază, despre un schimb de experienţă – esenţial în vederea integrării unor concepte atât de diferite. Mai exact, specialiştii lui Robbe & Berking au luat contact cu limuzina în căutarea inspiraţiei, iar angajaţii departamentului de design BMW au mers în atelierul meşterilor argintari, pentru a se familiariza cu atmosfera şi cu tehnicile de creare a pieselor din argint.

Din capul locului, ambele tabere au fost de acord cu un lucru: cel mai scump BMW Serie 7 trebuia să păstreze o notă evidentă de decenţă, mergând până la discreţie. Cu alte cuvinte, îţi poţi da seama că “sclipiciul” este argint curat, dar numai în urma unei inspecţii amănunţite. Oliver Berking, boss-ul Robbe & Berking, ne lămureşte: “Argintul are o strălucire caldă, unică, ce-l asigură pe connoisser că are de-a face cu metal preţios, nu cu aluminiu polişat sau crom”.

Bun – am stabilit că tot ce străluceşte este metal preţios, dar n-am spus nimic despre cantitate. O facem acum: sunt peste 10 kilograme de argint 925, utilizate atât la exterior, cât şi în habitaclul maşinii. La asemenea cantitate, sunt destule locuri care ne-au surprins şi pe noi, dar, cel mai bine, să le trecem în revistă: “rinichii” grilei de radiator, ornamentele laterale semnalând prezenţa motorizării V12, inserţiile mânerelor de uşi (finisate prin procedeul ciocănirii), ştraiful ce uneşte lămpile stop, logo-ul 760 Li şi ornamentele gurilor de evacuare. Până şi logo-urile BMW de pe capotă şi capacul portbagajului au fost “tratate”.

cel mai scump bmw serie 7 individual robbe and berking V12

Procedeul ciocănirii? Da – este una dintre cele mai vechi metode de decorare şi, totodată, una dintre cele mai dificile. Doar argintarii experimentaţi pot crea faţete care dispersează lumina, creând un efect unic de giuvaer. Sunt două reguli majore: 1) nici o lovitură de ciocan nu trebuie să “aterizeze” peste una aplicată anterior; 2) întreaga suprafaţă trebuie acoperită cu lovituri de intensităţi egale. Dacă se aplică greşit o adâncitură, ornamentul nu mai poate fi folosit.

Să revenim. După ce s-au asigurat că numele Robbe & Berking este vizibil pe întinderea gri a caroseriei , maeştrii argintari şi-au îndreptat atenţia către interior. Unde au avut de montat un set de ornamente pe praguri şi de replicat… mai toate elementele de pe bord, consola centrală şi uşi. Plus implementarea unui serviciu din argint, alcătuit din două pocaluri şi o carafă.

Apoi, pentru ca lucrurile să fie clare în privinţa originii materialului, inserţiile din metal preţios şi tetierele au fost împodobite cu simbolul internaţional al argintului (luna) şi simbolul naţiunii germane (coroana). În rest, discursul “obişnuit” clientului de BMW Individual: scaune tapiţate cu piele Merino – aici în nuanţa maro Amaro –, ceva paspoaluri contrastante şi un plafon tapiţat cu Alcantara. Suficient, chiar şi pentru un produs Individual Manufaktur.

cel mai scump bmw serie 7 individual robbe and berking V12

Epilog

BMW Individual 760 Li Sterling. Vom ţine minte acest nume. Aşa cum îl vom ţine şi pe al lui Robbe & Berking. Argintul şi bijuteriile din argint nu intră în sfera noastră de activitate, dar programele de individualizare izvorâte din pasiune pură, cu siguranţă da.

Bavarezii nu au comunicat vreun preţ. Nici nu trebuia: este suficient să ştim că maşina din imagini este o mostră rară de talent, măiestrie artizanală şi bun-gust. O picătură, aşa cum bănuiai din start, într-un ocean de creaţii prea extravagante pentru binele lor. Dar ne bucurăm pentru asta. Altfel, probabil, n-am fi ştiut să o apreciem la adevărata ei valoare…

cel mai scump bmw serie 7 individual robbe and berking V12

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.