Schimbarea anvelopelor reprezinta o operatiune frecventa, atat la trecerea intre sezoane cat si la inlocuirea cu anevelope noi.
Rotile sunt primul element de siguranta si performanta al unei masini, ele facand legatura intre autovehicul si drum.
De aceea este important sa stim cum se schimba corect anvelopele atunci cand ne ducem la un service de roti sau facem acest lucru singuri.
In primul rand nu oricine poate sa schimbe corect anvelopele. Aceasta operatiune necesita anumite echipamente speciale.
Echipamente pentru schimbarea anvelopelor:
- masina pentru demontat anvelopa de pe janta
- masina pentru echilibrat roti
- masina pentru reparat jante
- elevator sau cric
- compresor cu aer sau azot
- pistol pentru umflat roti cu manometru
- cheie dinamometrica
Desigur ca majoritatea operatiunilor se pot face si cu echipamente mai ieftine, conventionale, dar vremurile rangilor si a levierelor au cam apus, plus ca nu vad cum ai putea face acasa echilibrarea.
La orice schimbare de anvelope este necesara echilibrarea rotilor si implicit schimbarea plumbilor. Se recomanda verificarea starii anvelopelor si remedierea oricaror probleme (intepaturi, cuie sau suruburi infipte, etc.). In plus trebuie verificate si jantele, cel putin vizual, iar daca se constata ca sunt strambe/ovalizate trebuie indreptate.
Scoaterea rotilor de pe masina permite o mai buna vedere asupra franelor si amortizoarelor. De aceea poti profita de aceasta ocazie sa vezi starea placutelor si a discurilor de frana si daca amortizoarele sunt curate (nu prezinta scurgeri de ulei).
La montarea rotilor inapoi pe masina trebuie avut in vedere daca anvelopele au sens de rotatie specificat. Apoi se recomanda ca anvelopele sa se monteze in aceleasi pozitii cum au fost anterior pe masina (daca nu sunt noi), pentru a pastra amprenta acestora pe asfalt. Cea mai buna performanta se obtine daca nu se inverseaza sau incruciseaza anvelopele, contrar practicilor.
In general strangerea prezoanelor se face cu pistolul pneumatic, dar este obligatorie respectarea unui anumit cuplu de forte (Nm) specificat de producatorul autovehiculului si/sau al jantelor. Service-urile profesionale folosesc chei dinamometrice pentru a se asigura ca prezoanele sunt stranse la cuplul recomandat.
Am vazut la anumite service-uri de roti ca se practica curatarea ruginei cu peria de sarma rotativa a zonei de prindere a jantei pe prezoane (carcase saboti, centrul discului de frana). Desi acest lucru pare benefic, baietii nu prea au grija si ating cu peria si prezoanele! Nu are sens sa mai spun cat de daunator este acest lucru pentru prezoane!
Am scris acum ceva timp un articol putin mai amanuntit despre prezoane.
De ce este important ca anvelopele si jantele sa fie montate corect?
Dupa cum am mai spus, siguranta reprezinta o calitate principala a rotilor. Dar pentru a indeplini complet standardele de siguranta trebuie respectate cateva regul “de bun simt”:
- Rotile sa fie dejantate cu echipamente corespunzatoare, de calitate.
- Sa se evite folosirea rangilor si a levierelor pe jante (mai ales pe cele de aliaj).
- Sa se evite curatarea butucilor cu perii de sarma.
- Sa se foloseasca substante bune de etansare a anvelopei pe janta.
- Sa se respecte pozita anvelopelor la montarea inapoi pe masina.
- Sa se utilizeze inele de centrare corespunzatoare jantelor de aliaj.
- Strangerea prezoanelor sa se faca la cuplul de forta specificat de producator.
- Rotile sa fie umflate la presiunea specificata pe masina, in functie de gradul de incarcare.
In cazul in care standardele nu sunt respectate, creste riscul producerii unui accident ca urmare a problemelor aparute la roti. Aceste probleme pot sa mearga pana la ruperea prezoanelor si desfacerea jantei de pe butuc! Am vazut un astfel de “fenomen” acum cativa ani, dar din fericire nu a avut consecinte grave, masina deplasandu-se foarte incet. Din pacate insa astfel de accidente pot aparea la viteze foarte mari, eventual in viraje, cand solicitarile asupra prezoanelor sunt imense.