În general, spunem despre SUV-uri precum BMW X5 şi Mercedes ML că sunt maşini mari. Iar, despre tot-teren-uri precum Audi Q7, Mercedes GL ori Toyota Land Cruiser 200, că sunt gigantice.
Asta până când avem ocazia să conducem un model american şi realizăm că… trebuie să ne resetăm întreg sistemul de valori. Altfel spus, în ceea ce priveşte strict dimensiunile, nimic nu bate un SUV full-size made in Detroit. Şi, ca orice segment, inclusiv acesta are un rege: noul Cadillac Escalade.
De cel puţin două generaţii încoace, Cadillac Escalade este liderul incontestabil al unei pieţe înţesată cu rapper-i, vedete hollywood-iene şi adepţi ai motto-ului “Bigger is better”. Ceea ce e bine, pentru sănătatea lui GM: în ultimul deceniu, cele peste 486.500 de unităţi vândute au adus mai mulţi bani în visteria mărcii decât oricare altă maşină. Sună cunoscut, fani Porsche?
Chiar şi aşa, însă, unele schimbări se impuneau. Rapid: europenii, cu ale lor modele Range Rover şi Mercedes GL, dar şi japonezii, reprezentaţi de colosul Infiniti QX, făceau progrese galopante, punctând exact acolo unde Escalade avea mari lacune – calitatea fabricaţiei. Tocmai de aceea, adevărata poveste a noului “‘Slade” este… un inside-story. La propriu.
Pentru prima oară, lux adevărat
Nici măcar americanii nu discută prea mult despre exterior. Sunt mândri, pe bună dreptate, de rezultat – în special de efectul tridimensional imprimat suprafeţelor, ce conferă designului un modernism indiscutabil (încă nu ştim ce să credem, totuşi, despre acele stopuri verticale) –, dar realizează că, per ansamblu, se poate vorbi doar despre o evoluţie.
Era greu să fie altfel, având în vedere că Escalade a rămas fidel soluţiei tehnice cu şasiu separat de caroserie. Da – din punct de vedere conceptual, uriaşul Cadillac este la fel de rafinat ca o camionetă, însă arhitectura de vehicul utilitar (identică cu cea a modelelelor Chevrolet Silverado) este singura genă primitivă din ADN-ul acestui SUV premium. Şi una care, între noi fie vorba, nu prea e activă.
Americanii au muncit ca niciodată în vederea neutralizării ei, semn că la Detroit s-a înţeles, în sfârşit, că luxul nu are jumătăţi de măsură. Iar dovada cea mai clară este habitaclul: pielea cusută manual, ornamentele din lemn veritabil, finisările de top şi tehnologiile de ultimă oră sunt delicatese care, până acum, au existat doar în visele clienţilor lui Escalade.
În plus, multe dotări pentru care trebuie să plăteşti la adversarii veniţi din alte colţuri ale lumii, la modelul american sunt standard. De exemplu, scaunele faţă sunt încălzite şi ventilate, iar cele de pe rândul al doilea sunt încălzite (doar sistemul de încălzire pentru locurile exterioare de pe rândul al treilea este trecut pe lista opţionalelor).
Apoi, avem interfaţa CUE, cel mai avansat sistem pentru conectivitate şi control din nomenclatorul GM. Încă nu este la nivelul celor mai bune din Europa, dar are un touchscreen de opt inch cu senzori de proximitate (aceştia anticipează comenzile şoferului, grăbind procesul de execuţie), gândit să imite acţionarea celor mai populare tablete şi telefoane smart.
Digital este şi ecranul cu rol de instrumentar de bord, cu diagonala de 12,3 inch, ce oferă patru teme vizuale şi un foarte folositor head-up display. Iar, pentru a închide capitolul LCD, menţionăm sistemul de entertainment dedicat pasagerilor din spate: acesta înglobează un DVD player Blu-Ray, ce transmite informaţiile către un ecran LCD cu diagonala de 9 inch. Se poate şi mai bine? Evident: alege versiunea ESV şi numărul monitoarelor se dublează. Ce este ESV? Citeşte în continuare.
Big Daddy Caddy şi… Biggest Daddy Caddy
Începând cu generaţia a doua de modele Escalade, General Motors s-a gândit că şi clienţii SUV-ului de lux îşi doresc o variantă XXL, în genul lui Chevrolet Suburban. Zis şi făcut: inginerii au proiectat o caroserie cu 50 cm mai lungă, iar muncitorii (şi roboţii) au fabricat-o. Din fericire, decizia s-a dovedit a fi una inspirată, aproximativ 25% dintre muşterii tot-teren-ului full-size optând pentru aşa-numita versiune ESV. În atari condiţii, era normal ca şi noul Cadillac Escalade să-i urmeze exemplul.
Aşadar, dacă un model normal măsoară 5,18 metri din bară în bară, ESV ocupă un perimetru cu o lungime de 5,70 metri. Cu alte cuvinte, este aproape la fel vast ca un Maybach 57. Ampatamentul, la rândul său, este extrem de generos, cei 3,30 metri fiind cu aproape 36 cm mai mulţi decât în cazul variantei “XL”. Şi, să nu uităm de bagaje: cu două rânduri de scaune în poziţie normală, portbagajul lui ESV este cu peste 50% mai mare (2.166 de litri, faţă de 1461 de litri). Unde mai pui că banchetele se rabatează plat în podea, iar deschiderea uşii portbagajului poate fi programată să se deschidă la o anumită înălţime…
Prima raită
În momentul de faţă, nu putem decât să ne încredem în vorbele americanilor, care susţin că noul Cadillac Escalade a progresat enorm în privinţa confortului la rulare. Într-o primă fază, ei bat monedă pe excelenta izolare fonică, asigurată de trei factori majori: şasiul rigidizat (acesta include oţel de înaltă rezistenţă în proporţie de 75%), materialele acustice de ultimă generaţie şi sistemul activ de anulare a zgomotelor, dezvoltat de Bose.
Apoi, se evocă trenul de rulare dotat cu sistemul Magnetic Ride (suspensiile înglobează amortizoare magnetoreologice), capabil să răspundă, instantaneu, la orice schimbare a texturii suprafeţei de rulare. Cât priveşte senzaţia de spaţiu, aceasta a devenit şi mai convingătore după degajarea zonelor şoferului şi pasagerului din dreapta (atât la nivelul capului, cât şi al picioarelor).
Cât de sigur?
Având în vedere că vorbim despre o maşină care cântăreşte între 2.540 kg (Escalade normal, versiune 2WD) şi 2.760 kg (Escalade ESV, versiune 4WD), nu credem că cineva ar trebui să-şi facă griji în privinţa accidentelor uşoare. Sau chiar de severitate medie.
În schimb, pentru accidentele grave, Cadillac a pregătit un întreg arsenal de sisteme de securitate, ce include, printre altele, tehnologia Front and Rear Automatic Braking (aceasta previne coliziunile frontale şi laterale prin avertizări acustice şi luminoase, urmate, în ultimă instanţă, de frânarea automată completă), airbag-ul central (montat între scaunele din faţă, acesta oferă o protecţie sporită pentru şoferul şi pasagerul din dreapta în cazul unui impact lateral), sistemul de avertizare la părăsirea fără semnalizare a benzii de rulare, sistemul de ajustare a tensiunii centurii de siguranţă (Automatic Safety Belt Tightening) şi sistemul de avertizare a maşinilor aflate în unghiul mort al oglinzilor retrovizoare.
Şi, pentru că vorbim despre unul dintre cele mai furate automobile din SUA, merită amintit sistemul OnStar Stolen Vehicle, ce ajută poliţia să localizeze maşina subtilizată.
Concluzie
Din mai toate punctele de vedere, Cadillac Escalade este şi va rămâne o maşină cu minimă relevanţă în contextul european. Este mai mare decât orice SUV acceptat deja ca fiind uriaş, iar, cu un V8 de 6,2 litri sub capotă (420 CP, 623 Nm), nu este tocmai ceea ce poate fi numit prietenos cu buzunarul clientului. Dincolo de consum, trebuie socotit timbrul de mediu şi, mai ales, impozitul anual. Care, în Bucureşti, de exemplu, se ridică la aproape 9.000 de lei.
Pe de altă parte, ofertele exotice au presupus, dintotdeauna, cheltuieli exotice. Iar, cine şi le va permite, nu va fi răsplătit ca odinioară, cu interior plin de plastice ieftine şi lufturi hilare, ci cu o ambianţă demnă de statutul unui SUV de lux. Noul Cadillac Escalade – foarte mare, dar, mult mai important, măreţ…
Fişă tehnică
Motor
Configuraţie: V8
Cilindree: 6.199 cmc
Putere maximă: 420 CP/5.600 rpm
Cuplu maxim: 623 Nm/4.100 rpm
Transmisie
Automată, cu şase rapoarte
Tren de rulare
Punte faţă: independentă, amortizoare magnetoreologice
Punte spate: rigidă, amortizoare magnetoreologice
Frâne: discuri Duralife pentru toate roţile (durată de viaţă dublă faţă de cea a discurilor obişnuite)
Roţi: jante de 20 de inch, anvelope 275/55 R20 (opţional jante de 22 de inch, anvelope de 285/45 R22)
Dimensiuni
Lungime: 5.180 mm (Escalade ESV: 5.698 mm)
Lăţime: 2.044 mm
Înălţime: 1.889 mm (Escalade ESV: 1.880 mm)
Ampatament: 2.946 mm (Escalade ESV: 3.302 mm)
Portbagaj: 433-2.667 de litri (Escalade ESV: 1.096-3.412 litri)
Mase
Masă proprie (versiune 2WD): 2.541 kg (Escalade ESV 2WD: 2.643 kg)
Masă proprie (versiune 4WD): 2.651 kg (Escalade ESV 4WD: 2.760 kg)
Masă remorcabilă (versiune 2WD): 3.719 kg (Escalade ESV 2WD: 3.628 kg)
Masă remorcabilă (versiune 4WD): 3.628 kg (Escalade ESV 4WD: 3.492 kg)