Cum funcţionează propulsia lui Porsche 918 Spyder

xporsche-918-spyder-featured-669x334.jpg.pagespeed.ic.1ZUcnunAZ2Teoretic, singurele lucruri care ar trebui să fie interesante pentru clientul lui Porsche 918 Spyder sunt cifrele: 887 (numărul de cai-putere), 1280 (cuplul maxim, în newton-metri), 2,8 (timpul, în secunde, necesar atingerii a 100 km/h) şi 345 (viteza maximă, în km/h). Ah, da – eventual, şi 770.000 (preţul în euro al maşinii, în Germania). Practic, însă, e mai important cum se obţin aceste numere. Şi asta deoarece – atenţie, truism la orizont – vremurile se schimbă. În favoarea Mamei Natură, evident. Ca atare, hai să vezi cum funcţionează propulsia lui Porsche 918 Spyder.

Nu vom face abuz de cuvinte: în definitiv, videoclipul inserat la finalul acestui articol este, deopotrivă, explicit şi concludent. Totuşi, dacă preferi să aprofundezi în linişte tehnica unuia dintre cele mai avansate supercar-uri create vreodată, te invităm să parcurgi, relaxat, paragrafele următoare. Prima staţie – configuraţia propulsiei.

Trei motoare

Porsche 918 Spyder este, în mod cert, un supercar hibrid. Şi, la fel de cert, unul ecologic. Cu toate astea, nouă ne place să spunem că rolul principal îl deţine motorul pe benzină. Nu de alta, dar vorbim despre un V8 de 4,6 litri, capabil de 608 CP. Adică 132 CP/litru – record absolut în istoria motoarelor aspirate Porsche. În schimb, nici nu putem nega motoarele electrice. Da, la plural: unul este înglobat în blocul de propulsie hibrid ce acţionează puntea spate (celelalte componente sunt unitatea termică şi transmisia cu şapte trepte şi ambreiaj dublu), iar celălalt este însărcinat cu animarea roţilor frontale.

Ca urmare a acestei soluţii tehnice, bolidul din Zuffenhausen a devenit mai polivalent decât un robot de bucătărie. De exemplu, modulul hibrid poziţionat central-spate este de tip paralel, ceea ce înseamnă că poate angrena, în funcţie de necesităţi, fie consumatorul de benzină, fie agregatul electric (apropo, acesta dezvoltă 115 kW), fie pe amândouă.

Apoi, trebuie considerată prezenţa electromotorului faţă, de 95 kW, a cărui funcţionare – disponibilă până la o viteză de 235 km/h, pentru a-l proteja de efectele supraturării – transformă maşina într-o supersportivă cu tracţiune integrală.

În sfârşit, bateria litiu-ion cu 312 celule individuale, ce poate înmagazina un conţinut energetic de 7 kWh, este de-aşa natură proiectată încât să poată suporta încărcări rapide de la… priză. Chiar foarte rapide: cu ajutorul dispozitivului Porsche Speed Charging Station, acumulatorul ajunge la capacitate maximă în 25 de minute!

Aşadar, Porsche 918 Spyder este şi un supercar plug-in. Cum reuşeşte, însă, să disciplineze acest adevărat Turn Babel tehnologic? Simplu: a învăţat mai multe metode de “comunicare”.

Cinci personalităţi

Ai trei motoare din două lumi diferite, cum le faci să coopereze între ele? Aceasta a fost marea dilemă pe care motoriştii germani au avut-o de rezolvat, iar soluţia a fost definirea unui program cu cinci modalităţi de operare, selectabile cu ajutorul unui buton plasat pe volan (doar ca idee, îl poţi compara cu celebrul Manettino al lui Ferrari). Fără alte introduceri, ele sunt următoarele:

E-Power

Este setarea standard, în care, după cum o sugerează şi numele, 918 Spyder devine un supercar electric. Disponibil atunci când bateria are suficientă energie, E-Power are o “valabilitate” de maximum 31 km, timp în care se pot executa sprinturi 0-100 km/h în şapte secunde. Ulterior, se poate atinge o viteză maximă de 150 km/h. Evident, dacă nivelul energetic scade sub o anumită valoare, maşina intră automat în modul hibrid.

Hybrid

În acest mod, cele trei motoare funcţionează alternativ, programul de management urmărind, cu precădere, obţinerea unui consum minim de combustibil. Recomandabil în cazul călătoriilor lungi, cu număr limitat de pauze.

Sport Hybrid

Similar cu modul Hybrid, doar că, de data aceasta, primează performanţele. În Sport Hybrid, motorul termic funcţionează continuu şi este principala uzină de forţă, iar unităţile electrice asigură, la nevoie, un boost suplimentar. De asemenea, ele pot interveni pentru a optimiza lucrul agregatului pe benzină şi a-i spori, astfel, eficienţa. Setarea este dedicată amatorilor de şofat sportiv, dar nu neapărat de pilotaj. Pentru cei din urmă, există…

Race Hybrid

Este setarea în care Porsche 918 Spyder dă aproape tot ce poate. Motorul termic este împins la limite, dar, pe perioada deccelerărilor, foloseşte intermezzo-ul pentru a încărca bateria. Între timp, propulsoarele electrice sunt solicitate la maximum pentru a asigura funcţia de boost, iar programul transmisiei PDK se modifică pentru a livra cei mai scurţi timpi de schimbare a treptelor. Inutil de precizat că este genul de setare pe care o alegi când mergi pe circuit. Şi totuşi, se poate şi mai hardcore…

Hot Lap

Practic, în modul Hot Lap, ultimele rezerve ale propulsiei sunt aruncate în “luptă”. De pe-acum, nici energia stocată în baterie nu mai este menajată, astfel că maşina o epuizează după câteva tururi de circuit. Totul, pentru ca 918 Spyder să obţină cel mai bun timp posibil. Foarte probabil, este modul care a fost utilizat la stabilirea recordului pe bucla de la Nurburgring: 6 minute şi 57 de secunde, de departe cel mai bun rezultat obţinut de o maşină de stradă.

Concluzie

Puriştii n-o vor accepta, probabil, niciodată, dar aceasta este realitatea: de-acum înainte, fiecare model sport sau supersport ivit în paginile revistelor va fi atât de ecologic, pe cât este de rapid. Iar asta înseamnă că entuziasmul atingerii unor viteze halucinante va fi stins imediat cu un discurs ponderat, referitor la consum şi noxe. Pe exemplul dat: 918 Spyder ajunge la 100 km/h mai repede decât un Lamborghini Aventador, dar să nu uităm că se mulţumeşte, în medie, cu 3,3 litri/100 km. Deci, este mai “verde” decât o Toyota Prius!

Trist, dar noi preferăm să vedem jumătatea plină a paharului: până la alegerea unei soluţii optime de protejare a Planetei, cele de tranziţie vor zămisli adevărate capodopere tehnice, fascinante prin complexitatea lor şi, mai ales, prin ambiţia obsesivă de a împăca două concepte încă antagonice: viteza şi eficienţa. Iar asta, să recunoaştem, este ceva despre care merită să scrii. Sau, în cazul tău, să citeşti.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.