Porsche Panamera Turbo S facelift: pe două fronturi

xporsche-panamera-turbo-s-featured-669x334.jpg.pagespeed.ic.2SwroSF-8mProbabil, îţi imaginezi că particula “Turbo S” anunţă un torent de cifre stupefiante, privind performanţele unei maşini care, prin prisma gabaritului, n-ar trebui să le ofere. Şi ai dreptate. Dar numai pe jumătate: spre deosebire de predecesorul său, Porsche Panamera Turbo S facelift nu mai este doar un supercar cu patru uşi şi patru locuri (relativ) confortabile, ci şi singura alternativă de pe piaţă la limuzinele de lux. Ştim că te încearcă un protest, aşa că urmăreşte-ne cu atenţie.

Până acum, Panamera doar a mimat atacul asupra unui stabiliment al cărui şef este Mercedes-Benz S-Klasse, chiar dacă a trimis reprezentanţi la toate nivelurile clasei de lux: versiuni diesel, modele entry-level pe benzină şi “fuzee” V8, cu sau fără supraalimentare. Chiar şi soluţii hibride.

Evident, Turbo S a încercat să atragă cât mai mulţi dintre muşterii logo-urilor S 63 AMG, S8 sau Alpina B7, însă, în ciuda coolness-ului evident, întotdeauna a avut un deficit important. De fapt, două: spaţiul interior (aici ne referim şi la senzaţia de spaţiu) şi confortul trenului de rulare. Ei bine, în privinţa primului aspect, există acum o rezolvare: versiunea Executive şi al său ampatament superior cu 15 cm. Dar, înainte de toate, cifrele stupefiante.

Motorul

V8, bi-turbo. O soluţie tot mai agreată de specialiştii în transportoare personale ultra-rapide, devenită o a doua specialitate a casei în bătătura lui Porsche (după motorul boxer, evident). La ridicarea capotei, lucrurile par neschimbate faţă de versiunea Turbo, dar, aşa cum deja te aştepţi, aparenţele înşeală: sunt livraţi 570 CP şi 770 Nm (800 Nm cu funcţia overboost), cu 50 CP şi 70 Nm mai mult decât în cazul rudei fără “S”.

Cu pachetul Sport Chrono în dotarea standard (aceasta include, bineînţeles, funcţia de Launch Control), Porsche Panamera Turbo S facelift rezolvă clasica probă a acceleraţiei 0-100 km/h în doar 3,8 secunde (4,1 secunde pentru Panamera Turbo); ulterior, maşina atinge o viteză maximă de 310 km/h, cu 5 km/h superioară fostei lidere de gamă.

De acord, nu sunt diferenţe majore. Iar, odată bifat pachetul Sport Chrono pe lista cu opţionale a modelului Turbo, diferenţa dintre el şi Turbo S devine de-a dreptul insignifiantă (de exemplu, sprintul 0-100 km/h coboară de la 4,1 la 3,9 secunde). Totuşi, nu şi inexistentă; în plus, surplusul de forţă – venit, în principal, pe filiera unor turbocompresoare cu debit mărit – a atras o serie de modificări de structură, menite să păstreze fiabilitatea în parametri normali (pistoanele, de exemplu, sunt fabricate dintr-un aliaj special, diferit de cel utilizat la componentele versiunii Turbo).

Încheiem cu un subiect uşor off-topic: sistemul de evacuare opţional. Care, la o simplă apăsare de buton, permite undelor de sunet să pătrundă cu mai mult aplomb în habitaclu. Porsche spune că oferă această dotare celor care vor să experimenteze o atmosferă tipică competiţiilor de motorsport; noi credem că este uşor “huliganică”. Mai ales în condiţiile în care, precum spuneam, Porsche Panamera Turbo S facelift mizează cel puţin jumătate din capitalul acumulat pe lux.

Locurile din spate

Aşadar: PASM (suspensiile pneumatice cu amortizare reglabilă), PDCC (barele stabilizatoare active), PTV Plus (distribuţia variabilă a cuplului între roţile posterioare – sistemul înglobează şi diferenţialul autoblocant controlat electronic), PCCB (frânele cu discuri carbon-ceramice) şi Power Steering Plus (direcţia activă) – din punct de vedere dinamic, totul este perfect. În sensul că acronimele de mai sus există pe lista de dotări standard a lui Porsche Panamera Turbo S facelift.

Pentru a deveni o ameninţare pentru S 63 AMG & Co., însă, coupe-ul cu patru uşi al mărcii din Zuffenhausen avea nevoie de mai mult spaţiu. Mult mai mult spaţiu. Iar dezideratul a fost rezolvat prin mărirea ampatamentului cu 15 cm. Astfel, s-a născut versiunea Executive, ce completează atât existenţa lui Turbo S, cât şi pe cea a modelelor Turbo şi 4S.

Din cei 15 cm suplimentari, 12 au fost alocaţi locurilor din spate, ocupanţii lor având în sfârşit posibilitatea să-şi relaxeze picioarele. Iar acesta nu este singurul atu al lui Turbo S Executive: scaunele, de pildă, au încălzire şi ventilaţie în dotarea standard (ventilaţia este opţională la Turbo S “scurt”), iar intimitatea celor conduşi spre destinaţie este asigurată de jaluzelele cu acţionare electrică.

Desigur, cei înalţi vor acuza în continuare accesul în maşină şi spaţiul la nivelul capului, dar, în definitiv, nu le poţi avea pe toate, nu? În schimb, poţi avea scaune faţă cu reglaje pe 18 direcţii, un sistem de memorare a poziţiei şoferului (acesta include o funcţie de extindere a şezutului, coloană de direcţie ajustabilă electric şi suport lombar), o nuanţă specială pentru exterior (botezată Palladium) şi un set de jante cu diametru de 20 de inch, cu design specific. Şi asta doar pentru că vrei să ai cel mai tare Panamera din parcarea lui Porsche.

Concluzie

Debutul oficial al lui Porsche Panamera Turbo S facelift va avea loc la finalul lunii noiembrie, la Salonul Auto de la Tokyo. Între timp, Porsche a deschis deja “porţile” magazinului virtual, clienţii putând comanda ambele versiuni (livrările vor începe în ianuarie 2014). Preţul minim? 180.024 de euro cu TVA (valabil în Germania, pentru Panamera Turbo S; Panamera Turbo S Executive porneşte de la 197.041 de euro cu TVA).

Da, sunt mulţi bani. Şi, important, este o diferenţă mare faţă de Panamera Turbo (peste 34.000 de euro, mai exact). S-ar putea spune, prin urmare, că nu merită efortul. Dar numai dacă priveşti lucrurile prin prisma celor 50 CP şi 70 Nm în plus (sau, mă rog, 0,3 secunde în minus).

Din fericire, Porsche Panamera Turbo S facelift înseamnă ceva mai mult. Iar, dacă echiparea standard superioară nu convinge, poate o va face gândul că, printre modelele Porsche, nu există soluţie mai rapidă şi, totodată, mai confortabilă de a călători. Inclusiv pe locurile din spate. Coolness-ul rezistă…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.