Romanii inmatriculeaza masini. E un adevar, demonstrabil si vizibil, tinand cont de autoturismele fara numar de care te lovesti la tot pasul prin Capitala.
Potrivit statisticilor existente, Parcul Auto din Bucuresti a ajuns la 1.147.266 de vehicule, respectiv 828.452 de soferi. Asadar, prin luna mai 2009, Directia Regim Permise si Inmatriculari (DRPCIV) anunta ca vor fi atribuite numere formate din trei cifre pentru autoturismele inmatriculate in Capitala, intrucat numerele cu doua cifre erau aproape epuizate.
Desi atunci s-a facut clar precizarea ca placile de inmatriculare cu doua cifre raman valabile, nefiind necesara preschimbarea lor, multi bucuresteni au preferat noua formula.
Cand vine vorba despre combinatiile “uschite’ de pe placutele de inmatriculare cu care se “mandresc’ la masini, nu prea exista limite in inventivitatea si imaginatia romanilor. Apar combinatii ciudate, spectaculoase, «anti-radar», «anti-politie», combinatii obscene, de efect, personalizate. Oferta nu este insa mereu pe masura cererii: 1.520 de combinatii sunt trecute intr-un dictionar al DRPCIV si interzise prin lege.
“Dati-mi si mie un numar, o combinatie, nu stiu, ceva ca sa nu ma mai ia radarul si sa nu ma opreasca politia’, suna cererile bucuresteniilor cand ajung la ghiseul de la Inmatriculari Permise din Pipera. “Oamenii inca mai cred ca Politia actioneaza in functie de numerele de la masina.
Ei nu inteleg ca nu exista combinatie care sa te apere daca ai depasit pe linie continua, daca ai trecut pe rosu sau nu a acordat prioritate nici un numar din lumea asta nu te scapa. Politia nu tine cont sau mai bine zis aparatul radar nu tine cont de ce combinatie ai tu pe placuta de inmatriculare la autoturism’, povesteste comisarul Dan Mosescu, seful Inmatriculari Permise Auto Bucuresti.
Numere “cu trecere’ la politie!
Cu alte cuvinte, romanul vrea placute cu numere de inmatriculare cu mai multa “trecere’ in trafic. Tocmai de aceea, multe autoturisme sunt inmatriculate cu WST- o combinatie care pana nu demult era inscriptionata pe masinile SPP-ului. Mai mult, preocuparea pentru ce combinatii ne mai etalam la masini este una activa, iar forumistii incing adevarate discutii-sfaturi pe aceasta tema.
“Numerele astea sunt rezervate (N.R. cele care contin in combinatie litera W) am vazut la masini mai fitoase. Am vazut oameni care cu o Dacie se agatau ca disperatii de un numar cu W, ca stiau ei ca e smecher. Din punctul meu de vedere numerele astea sunt foarte putin utile, daca masina iti seamana cu una oficiala (culoare, model). Oricum am mers cu o masina cu numere cu W, asemanatoare cu o masina oficiala si tot am fost oprit de politie. Asa ca avantajul e foarte mic’, sustine un forumist documentat in ale inmatricularilor.
Si cum ce e mai spectaculos e mai “cool’, sunt preferate, nu de putine ori, combinatii ciudate si “de efect’ pentru masini. Normal, potrivite la bolizii adevarati! Ca doar nu se cade ca la un Audi, Mercedes, BMW, Jeep sa ai vreo combinatie care sa te faca de ras in trafic! Asa ca, nu de putine ori- HEL, IAD, GOD, RAY sunt solicitate la directia DRPCIV.
Dictionar DRPCIV cu 1.528 de combinatii interzise
‘Exista 1528 de combinatii interzise introduse de catre Directia DRPCIV intr-un dictionar. Functioneaza la nivelul intregii tari, include toate combinatiile care de-a lungul timpului au fost semnalate si uneori reclamate chiar de catre cetateni.
Alte combinatii interzise sunt cele existente in urma solicitarilor introduce de catre diversele institutii: Politia Romana (POL); Camera Deputatilor (DEP); Senat (SNT), SRI, MAI – ele fiind restrictionate pentru uzul propriu al institutiilor. Multe dintre aceste combinatii sunt interzise, tocmai pentru a nu aparea excese din partea romanilor’, sustine Dan Mosescu.
De asemenea, codul de trei litere nu poate incepe cu litera I sau O, deoarece ele pot fi confundate cu 1 si 0, fiind interzise si combinatiile III, OOO pentru a nu fi create confuzii. Exceptii se mai pot face doar in cazul in care proprietarul face solicitare, argumentand ca astea sunt initialele lui, o astfel de cerere fiind imposibila la numerele restrictionate pentru anumite institutii.
Pe lista interditiilor figureaza si combinatii dintre care unele au conotatii evident sexuale, cu exceptia celor care au apucat sa fie inmatriculate cand era permisa folosirea lor si nu se mai pot retrage. Printre acestea, COY, CUR, PUL, PIZ, MUI, SEX sau MUE. Nici combinatia BOU, desi multi si-au dorit sa o etaleze pe masina lor- or avea ei motivele lor!- nu mai este permisa.
Cum alegi combinatiile?
Procedura nu este deloc complicata. Exista asa-numitele numere la rand, adica cele pe care ti le alege sistemul. “Ca il mai auzi pe oameni spunand «Domnle, ce combinatie mi-a ales operatorul dumneavoastra». Nu, nu operatorul alege, pur si simplu sistemul este cel care ti-l atribuie.
In cazul numerelor preferentiale, cel care solicita vine cu lista de propuneri, le prezinta operatorului care verifica in sistem daca exista sau nu combinatia ceruta sau daca este sau nu interzisa. Pentru astfel de combinatii personalizate, doritorul scoate din buzunar 80 de lei, iar atunci cant sistemul este cel care iti alege combinatia dai 40 de lei’, mai spune Mosescu.
Combinatii “fitoase’, dar ilegale!
Exista insa si placute cu numere de inmatriculare imprimate cu alte caractere decat cele prevazute de lege, nerespectand forma, culoarea, distanta intre litere – criterii impuse de Standardul Roman – SR 13078, din martie 1996. Nu luati in seama anunturile de pe Internet, unde diversi “specialisti’ sustin ca ar face la comanda placute auto, diverse modele! Mare grija! Aceste placute de inmatriculare se fac conform legii in atelierele aflate in subordinea Directiei Inmatriculari Permise, mobilate special pentru astfel de lucrari, in fiecare judet al tarii existand un astfel de atelier.
Iata ce patesc cei care isi “trag’ combinatii fitoase, dar ilegale, potrivit Codului Rutier. Art. 99, (1), al. 17: “Constituie contraventii si se sanctioneaza cu amenda prevazuta in clasa I de sanctiuni urmatoarele fapte savarsite de catre persoane fizice: Al. 17. Conducerea unui vehicul pe ale carui placute cu numarul de inmatriculare sau de inregistrare sunt aplicate folii sau alte dispozitive care nu permit citirea numarului de inmatriculare ori placutele nu corespund standardelor in vigoare’.