Masinile “la mana a doua”, o investitie sau o loterie?

MasiniDe cele mai multe ori, inainte de a achizitiona o masina, ne punem intrebari diverse si analizam toate situatiile, pentru a fi siguri ca alegem cea mai buna varianta. Sa cumparam una noua, care ne ofera siguranta ca n-a mai fost folosita de altcineva inainte, sau una second-hand, care are avantajul ca ne costa mai putin?

Odata luata decizia achizitionarii unui autovehicul, e bine sa luam in calcul toate variantele si sa ne asumam toate riscurile care deriva din aceasta hotarare. Astfel, ne putem gandi chiar sa cumparam o masina “la mana a doua”, mai ales daca banii nu sunt tocmai punctul nostru forte.  Alegerea intre o masina noua si una second hand poate fi, insa, una grea si, de multe ori, nu depinde doar de economii. Pana la urma, este o investitie care implica bani, timp, rabdare, zile intregi de cautari si de vizionari.

Asa ca am adunat in cele ce urmeaza mai multe argumente pro si contra masinii “la mana a doua”, tocmai pentru a crea o imagine cat mai cuprinzatoare asupra subiectului si pentru a vedea la ce trebuie sa ne gandim si ce trebuie sa luam in calcul inainte de a decide ce sa cumparam.

Argumente PRO masinii la mana a doua

  • Poate ca cel mai important argument pro achizitionarii unui autovehicul second-hand este cel financiar. Astfel, o masina mai veche va costa cu mult mai putin fata de una noua, poate chiar mai putin decat ne-am fi asteptat.
  • Din primul argument putem extrage un al doilea, acela ca o masina second hand, desi va costa mai putin, poate avea aceleasi dotari ca si una noua (geamuri electrice, aer conditionat/clima etc). Mai mult decat atat, autovehiculul nou vine de obicei cu dotarile minime, astfel ca cel care cumpara va trebui sa plateasca in plus pentru alte dotari, precum tapiterie, scaune incalzite, proiectoare ceata, senzori parcare etc. In cazul unor masini noi, cum e autohtonul Logan, pretul de vanzare nu include nici macar aerul conditionat, ceea ce inseamna un cost suplimentar de cateva sute de euro pentru aceasta facilitate.
  • Optiunile sunt la fel de diversificate ca si in cazul unei masini noi. Aceasta pentru ca moda achizitionarii unui autovehicul second-hand a avansat asa de tare, incat cumparatorii au de unde alege, indiferent ca vor cauta intr-un targ auto sau in anunturile din presa (scrisa sau online) ale particularilor.
  • Fiecare an aduce noi modele de masini, astfel ca ele se devalorizeaza aproape imediat. Practic, o masina care acum ajunge la un pret exorbitant de 30.000 euro, poate fi achizitionata anul urmator chiar si la jumatate din suma. Din acest punct de vedere, nu este chiar o afacere buna sa cumperi ceva nou, aceiasi bani putand fi investiti intr-o achizitie second-hand cu mult mai multe dotari.
  • Proprietarii masinilor la mana a doua nu sunt nevoiti sa efectueze toate reparatiile autovehiculului la reprezentanta, ci la orice service auto sau chiar in garajul propriu. Mai precis, in cazul unei masini noi, garantia le impune prezentarea la reprezentanta chiar si pentru un simplu schimb de ulei, ceea ce inseamna costuri mult mai mari.

Argumente CONTRA masinii la mana a doua

  • Poate ca primul argument impotriva masinilor second hand este tocmai acela ca este second hand. Sigur, poate fi privit ca o prejudecata, insa multi romani pornesc de la premisa ca “mai bine noua, sa pun eu primul mana pe ea”, decat la mana a doua, “cine stie cine a condus-o, cat de mult a fortat-o sau ce piese i-a schimbat”. 
  • In timp ce o masina noua poate fi achizitionata si prin leasing, una mai veche va fi cumparata cu banii jos, ceea ce inseamna luni intregi de economii si un efort financiar pe termen scurt. Mai ales pentru cei care nu pot strange suma in timp util.
  • Desi, in mod normal, cumparatorul va verifica in service masina second hand pe care urmeaza sa o achizitioneze, tehnologia este acum suficient de avansata pentru ca unele erori ale motorului sa fie sterse sau mascate, kilometrii poti fi “redusi” etc. Prin urmare, noul proprietar s-ar putea “trezi” destul de repede cu defectiuni si probleme.
  • Avand in vedere argumentul de mai sus, ajungem din nou la o problema financiara. Aceasta intrucat orice reparatie implica automat si costuri. Prin urmare, proprietarul va fi nevoit sa scoata din buzunar mai multi bani decat prevazuse initial, pentru eventualele cheltuieli neprevazute.
  • Lipsa garantiei este un alt dezavantaj atunci cand este achizitionata o masina second hand. In prezent, exista producatori care ofera pana la 5 ani garantie pentru masinile noi, astfel ca proprietarii pot sta fara grija reparatiilor. In schimb, masinile vechi vin fara acest certificat de garantie, deci orice reparatie se va face pe cheltuiala proprie.

Comments

No comments yet. Why don’t you start the discussion?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.