PSA Hybrid Air: maşini cu aer

xPSA-Hybrid-Air-669x334.jpg.pagespeed.ic.ov8ghhdMo4Da, maşini, la plural: dacă ultimele veşti privind tehnologia PSA Hybrid Air sunt adevărate, atunci ea va figura în cataloagele modelelor de clasă mică începând cu 2016.

Mai exact, vom putea alege, la momentul respectiv, dintre un Citroen C3 Hybrid Air sau un Peugeot 208 Hybrid Air. Dar ce presupune, mai exact, această invenţie cu nume pompos?

Prezentată în ianuarie la sediul ADN (Automotive Design Network – centrul de cercetare-dezvoltare al concernului francez), în cadrul aşa-numitei “Zi a Inovaţiei”, Hybrid Air este, în esenţă, un sistem de propulsie hibrid în care elementul electric a fost înlocuit cu… aerul comprimat.

PSA declară că aceasta este o etapă importantă în cadrul unui proces mai lung, ce presupune fabricarea, până în 2020, a unor modele capabile să consume doi litri de combustibil la fiecare 100 km.

Potrivit mapei oficiale, un model PSA Hybrid Air se mulţumeşte cu doar 2,9 litri de benzină la 100 km (emisii de CO2: 69 g/km); deci, operaţiunea este în grafic. Să vedem, totuşi, cum funcţionează.

psa_hybrid_air_2

Cinci componente, trei moduri de funcţionare

PSA Hibrid Air are la bază cinci componente: un consumator de benzină de 1,2 litri şi 82 CP, o unitate de stocare a energiei cu aer comprimat, un motor hidraulic, o pompă hidraulică şi o transmisie special dezvoltată pentru această aplicaţie, de tip planetar.

În timpul decelerărilor, energia roţilor, altfel pierdută sub formă de căldură, este recuperată şi utilizată pentru a acţiona pompa hidraulică; la rândul ei, aceasta comprimă aerul din cilindrul de acumulare. Când maşina solicită energia gazului aflat sub presiune, acesta împinge lichidul hidraulic, acţionând motorul hidraulic conectat la transmisie. Astfel are loc propulsia, fie ea în modul eco sau combinat.

Acum – toate componentele sunt controlate de o unitate computerizată, al cărei scop este să adapteze modul de operare al tehnologiei pe baza inputului şoferului. Concomitent, ea optimizează consumul energetic pentru fiecare dintre cele trei setări disponibile: Gasoline, Air şi Combined.

Mai exact, Hybrid Air selectează o setare sau alta după cum urmează:

  • în regim extraurban sau la rularea pe autostradă, este utilizat doar motorul pe benzină. Viteza arborelui cotit este diminuată pe cât posibil pentru a economisi benzina, iar raporturile transmisiei sunt selectate în funcţie de manevrele şoferului. Faţă de versiunea obişnuită a acestui agregat, cel inclus în sistemul Hybrid Air consumă cu circa 5% mai puţin combustibil.
  • la viteze mai mici de 70 km/h, este folosită energia aerului comprimat. Unitatea termică este complet oprită, iar maşina devine una 100% ecologică. Cantitatea de energie stocată în cilindrul dedicat este suficientă pentru acoperirea a 60-80% din kilometrii unei raite urbane.
  • în cazul în care, prin acţiunile sale, şoferul solicită puterea întregului sistem hibrid, acesta se conformează; totodată, sistemul are în vedere recuperarea energiei pierdute în timpul frânărilor, pe care o stochează în acumulatorul de presiune (recuperarea are loc indiferent care dintre cele trei moduri este activ).

PSA Hybrid Air

Beneficii

Aici trebuie discutat, în primul rând, despre consum: un Citroen C3 sau un Peugeot 208 cu tehnologie PSA Hybrid Air – apropo, la proiect a participat şi Bosch, companie solicitată şi pentru dezvoltarea celorlalte hibride (Peugeot 3008 HYbrid4, Peugeot 508 RXH, Peugeot 508 HYbrid4 şi Citroen DS5 HYbrid4) – este cu 45% mai economic, în regim urban, decât versiunile echipate doar cu motorul pe benzină. Şi, în consecinţă, are o autonomie cu până la 90% mai mare.

Chiar şi în regim de utilizare mixt (urban, drumuri naţionale şi autostradă), maşinile Hybrid Air rămân cu 35% mai economice decât “benzinarele” obişnuite; cât despre compromisurile în materie de spaţiu, acestea nu există: un model “cu aer” oferă tot atâta loc pentru pasageri şi bagaje ca şi unul obişnuit.

Apoi, sunt costurile de implementare şi întreţinere: sistemul este mai ieftin de produs decât unul hibrid clasic şi poate fi adaptat, fără modificări esenţiale, la o gamă largă de vehicule (inclusiv cele comerciale). Între timp, simplitatea construcţiei aduce garanţii nu doar în privinţa fiabilităţii, ci îi conferă şi o flexibilitate aparte în perspectiva unei distribuţii la nivel global (Hybrid Air nu solicită o infrastructură specială; ca atare, poate fi vândut şi pe pieţele emergente).

În sfârşit, amprenta ecologică este una foarte redusă, având în vedere că majoritatea elementelor constitutive sunt uşor de reciclat. E timpul pentru o concluzie…

PSA Hybrid Air

Concluzie

Propulsii hibride, electrice, consumatoare de hidrogen şi chiar… atomice – când vine vorba despre soluţiile de combatere a poluării, cerul pare a fi limita. Evident, unele tehnologii s-au impus drept favorite, investiţiile generoase garantând, într-un fel, atingerea ţelurilor propuse; totuşi, asta nu înseamnă că, la un moment dat, “iepurele” nu va sări dintr-o pălărie aparent dubioasă.

PSA Hybrid Air, de exemplu, are o mulţime de avantaje care nu pot fi ignorate. Iar, o bună parte dintre acestea, vizează costurile de dezvoltare şi producţie – hotărâtoare în stabilirea preţul “la raft”. Deja se anticipează că un model compact, echipat cu această tehnologie, ar putea fi cu vreo 5.000 de euro mai ieftin decât o Toyota Prius; ca atare, din 2016, am putea asista la o adevărată revoluţie.

Desigur, până atunci – şi chiar după –, Hybrid Air va trebui să-şi demonstreze nu doar eficienţa, ci şi fiabilitatea. În plus, fiind un sistem hibrid, nu rezolvă problema poluării decât pe jumătate. Însă, dacă nu vor exista probleme, vom putea discuta despre PSA Hybrid Air ca despre o excelentă soluţie de tranziţie. Important este ca şi grupul francez, greu încercat în această perioadă, să reziste până atunci…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.