Structura NIV (numarul de identificare a vehicolului)

autobis-romania-a-depasit-1-milion-de-masini-second-hand-de-import-600x394VIN – Vehicle Identification Number, cum se mai  numeste in limba engleza, este, de fapt un standard ISO, destul de recent. Numarul de identificare a vehicolului (seria de sasiu) a fost prima data descris in ISO Standard 3779 in Februarie 1977 si ultima data a fost revizuit in 1983.

Precizam ca seriile de sasiu ale oricaror doua autovehicule fabricate intr-o perioada de 30 de ani, nu sunt identice. Importanta si utiliatea seriei sasiului este foarte mare din multe puncte de vedere. A se vedea articolul  Seria de sasiu a autoturismului – importanta si utilitate.

Structura numarului de identificare. Asa cum am spus NIV are “17 caractere”. Ele sunt structurate astfel:
pozitia 1 – tara in care a fost fabricat autovehicolul. Exemple de coduri:

  • USA(1 sau 4),
  • Canada (2),
  • Mexic (3),
  • Japonia (J),
  •  Korea (K),
  • Anglia (S),
  • Germania (W),
  • Italia(Z),
  • Romania (U).

pozitia 2 –  producatorul. De exemplu:

  •  Audi (A),
  • Chevrolet(1),
  • Ford(F),
  • GMCanada(7),
  • General Motors(G),
  •  Honda(H),
  • Jaquar(A),
  •  Lincoln(L),
  •  Mercedes Benz(D),
  •  Nissan(N),
  •  Oldsmobile(3),
  •  Pontiac(2or5),
  •  Plymouth(P),
  • Saturn(8),
  • Toyota(T),
  • VW(V),
  • Volvo(V),
  •  Dacia(U).

pozitia 3 – identifica tipul vehicolului sau divizia de fabricatie.
pozitiile de la 4 la 8  (5 caratere) – reprezinta sectiunea de descriere a autovehicolului si pot fi folosite de producator pentru a identifica atribute ale autovehicolului (tipul caroseriei, tipul motorului, modelul, sariile de fabricatie, etc.).
pozitia 9 – caracterul de verificare (cifra sau litera de verificare) . Cifra de verificare a fost introdusa la modelele fabricate dupa 1981 (cand a fost stabilit formatul de 17 caractere) si poate fi cel mai bine descrisa ca mod de identificare a acuratetii seriei de sasiu.. Litera de verificare se calculeaza dupa un algoritm (aceasta se bazeaza pe pozitia in seria de sasiu, esantionul seriei, cod valoric si multipli alti factori. Toate aceste valori sunt adunate si impartite la 11. Rezultatul acestui calcul reprezinta numarul/cifra de verificare. In mod normal, ar trebui sa fie o cifra de la zero la noua (0-9). Daca insa rezultatul acestui calcul este 10, va fi folosita litera « X » pentru a reprezenta caracterul (litera/cifra) de verificare) in functie de celelalte litere si cifre continute in seria sasiu. Astfel, cand este introdusa gresit intr-un calculator (baza de date), gresala este sesizata automat;
pozitia  10 – reprezinta anul modelului  (1988(J), 1989(K), 1990(L), 1991(M), 1992(N), 1993(P), 1994®, 1995(S), 1996(T), 1997(V), 1998(W), 1999(X), 2000(Y), 2001(1), 2002(2), 2003(3),..)
pozitia 11 – reprezinta uzina unde vehicolul a fost asamblat.
pozitiile de la 12 la 17 – reprezinta sectiunea de identificare a vehicolului. Ultimele 4 caractere trebuie sa fie intotdeauna numerice. Ele reprezinta seria de productie a autovehiculelor in ordinea in care acestea au iesit de pe lunia de asamblare.

Comments

No comments yet. Why don’t you start the discussion?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.