Vrei să-ţi cumperi o maşină second-hand? Vezi aici la ce costuri să te aştepţi

second_hand_cars_36422400Dacă vrei să ieşi cât mai ieftin la înmatricularea unei maşini seond cumpărate din străinătate, poţi să te îndrepţi spre modele Euro 0, Euro 1 şi Euro 2. Problema este că o maşină mai veche îţi va aduce costuri mai mari de întreţinere.

Autovit.ro împreună cu dealerii parteneri au analizat costurile pentru întreţinerea unei maşini second-hand. În urma analizei, Autovit.ro realizează câteva estimări ale cheltuielilor legate de o maşină începând de la înmatriculare, până la parcare. Sunt oferite limite minime şi maxime,  accentul fiind pe cât costă întreţinerea modelelor de volum.

Dat fiind că multe taxe şi tarife variază de la judeţ la judeţ sau de la companie la companie, cifrele de mai jos au un caracter orientativ, însă oferă o imagine globală asupra costurilor legate de deţinerea şi utilizarea unui automobil. O serie de informaţii au fost obţinute din calculatoare online specializate, create de autorităţi sau de diverşi dealeri.

Timbrul de mediu

De câţiva ani, timbrul de mediu sub diversele sale denumiri de până acum a influenţat puternic decizia de cumpărare a unei maşini rulate, creând în piaţă fie lungi perioade de aşteptare, fie perioade în care s-au cumpărat neobişnuit de multe maşini second-hand.

Pentru cei care vor să cumpere o maşină rulată din import sau una din ţară înmatriculată înainte de 2007, cuantumul timbrului de mediu contează enorm, fiindcă acesta ajunge să reprezinte o bună parte din valoarea maşinii.

La Euro 5 timbrul de mediu nu este foarte mare, în timp ce la modele de volum cu motor Euro 4 şi cilindre de sub 1.600 cmc valorea este în general până la 500 euro. Pentru modele foarte populare Euro 3 şi Euro 4 timbrul de mediu este aproximativ 1.000 de euro, sumă descurajant de mare pentru cumpărători.

Schimbarea de la 15 martie 2013 a făcut ca valoarea timbrului de mediu să scadă drastic pentru maşinile Euro 0, Euro 1 şi Euro 2. Acestea au devenit atractive în piaţă, dar o altă consecinţă este că odată cu această modificare sunt aduse în ţară multe maşini vechi ce vor necesita reparaţii mai dese în timpul utilizării.

Pentru aceste maşini Euro 0, Euro 1 şi Euro 2 taxa auto era prohibitivă până în această primăvară, adică de aproximativ câteva mii de euro, însă de la 15 martie e chiar şi de şapte opt ori mai mică.

Cheltuielile cu transcrierea

În cazul cumpărării unui vehicul deja înmatriculat în România şi pentru care s-a plătit taxa auto, la vânzare, respectiv cumpărare se face transfer de proprietate, situaţie în care este nevoie de o serie de operaţiuni şi acte. Pe de-o parte este nevoie de verificarea tehnică şi atestarea autenticităţii de către Registrul Auto Român (RAR) şi pe de altă parte se plăteşte şi o taxă pentru obţinerea noilor plăcuţe. Totalul taxelor variază între 350 şi 550 lei.

În cel mai bun caz maşina cumpărată este deja înmatriculată în România, ceea ce face ca (pentru maşinile mai vechi) omologarea individuală la RAR să nu mai fie necesară (circa 200 lei). Indiferent de situaţie, posesorii de automobile trebuie să aibă în vedere impozitul anual, taxa certificat de înmatriculare, taxa numere de înmatriculare, toate în valoare de până la 200 lei.

Impozitul auto

Impozitul anual depinde de cilindreea maşinii şi variază de la judeţ la judeţ în funcţie de procentul cu care autorităţile locale au decis să-l majoreze în 2013 (procentul maxim fiind de 16%). Pentru maşini cu motor de 0,9 litri, impozitul este de 35 lei, pentru modele de volum cu motoare în intervalul 1,3-1,6 litri este de aproximativ 75 lei, însă când e vorba de cilindreele mai mari, creşterea este puternică.

Pentru maşini cu motor de 2 litri costul este de 200 lei, pentru 3 litri impozitul este de circa 2.500 lei/an, iar pentru cele cu motor de peste 4 litri impozitul anual este mai mare de 6.000 lei.

Asigurarea RCA

Tarifele poliţelor RCA depind de mulţi factori, de la vechimea şi valoarea maşinii, până la vârsta şi starea civilă a şoferului. În funcţie de cum s-au poziţionat în piaţă companiile, preţul mediu al unei poliţe de răspundere civilă auto variază între 400 lei şi 800 lei.

Variaţiile sunt mari de la judeţ la judeţ şi chiar de la sector la sector în cazul capitalei. În general, pentru un şofer cu experienţă care deţine o maşină de volum, precum Dacia Logan, Volkswagen Golf sau Opel Astra, costul RCA este între 500-700 lei/an. Mai scumpe sunt poliţele pentru cei cu vârsta de sub 35 de ani şi sub cinci ani de experienţă în şofat, fiind destule cazuri în care preţurile poliţelor depăşesc 1.000 lei la modele de volum.

De exemplu şoferii tineri din oraşele mari plătesc RCA de până la trei ori mai mare decât şoferii de vârstă medie din judeţe în care parcul auto este mic.

CASCO

Pentru mare parte dintre şoferii români asigurarea CASCO a devenit un lux şi de regulă cei care işi iau o maşină ieftină şi de peste 7-8 ani vechime nu îşi fac CASCO. Preţurile variază considerabil în funcţie de compania de asigurări precum şi în funcţie de clauzele în care asiguratul este despăgubit. Cele mai ieftine asigurări de tip CASCO se pot face vara, când companiile vin cu promoţii de câteva zeci de procente, iar cel mai ieftin CASCO, pentru automobile noi şi cu cilindree mică, poate costa mai puţin de 1.000 lei/an.

Pentru un model de volum cu un motor de aproximativ1,5 litri şi câţiva ani vechime, costul pentru asigurarea CASCO anuală este între 1.500-2.000 lei, dar diferă şi dacă au fost daune serioase în anii anteriori. Pentru maşini premium cu motoare mari şi puternice, prima CASCO este mai mare de 5.000 lei şi în unele cazuri poate depăşi 10.000 lei.

Mulţi clienţi aleg varianta cu franşiză, care e în general mai ieftină cu 10% faţă de o poliţă CASCO fără franşiză. În acest caz, clienţii aleg să-şi repare singuri daunele mici şi să apeleze la CASCO doar în cazul unor daune mai serioase.

Carburantul

De câţiva ani, din cauza scumpirilor repetate, benzina şi motorina au devenit o problemă financiară pentru sute de mii de şoferi care s-au văzut nevoiţi să utilizeze tot mai rar maşinile. Un calcul simplu arată că pentru cei care merg cu maşina săptămânal şi parcurg sub 5.000 km/an, costul cu benzina poate fi de sub 2.000 lei/an, calculul fiind la un preţ de 5,7 lei/litru şi la un consum mediu de 7 litri/100 km.

Şoferii mai activi parcurg lejer peste 15.000 km/an, iar în acest caz costurile cu benzină sau diesel-ul ajung până la 6.000 lei/an. Pentru cei foarte activi costurile depăşesc 10.000 lei/an.

Reparaţiile la service

Acest capitol reprezintă unul dintre cele mai neplăcute momente pentru un şofer, fiindcă se referă la probleme mecanice care apar din cauza uzurii, dar şi la probleme apărute în urma unor incidente în trafic ce nu pot fi acoperite de RCA sau de CASCO.

Pentru probleme mici rezolvate la service-uri de cartier, şoferul poate achita între 200 şi 300 lei, însă pentru defecţiuni grave costul reparaţiei poate atinge chiar câteva mii de lei, deja o parte semnificativă din valoarea maşinii.

ITP
Inspecţia tehnică periodică (ITP) este obligatorie pentru orice vehicul care circulă pe drumurile publice, iar pentru autoturismele de uz personal se face o dată la doi ani de către Registrul Auto Român, prin reprezentanţele sale teritoriale sau prin operatorii economici autorizaţi.

Pentru autoturismele pe benzină ITP-ul costă aproximativ 90-100 lei, pentru autoturismele diesel este 110 -120 lei, iar pentru autoturismele pe GPL, este 130 lei. La maşinile 4×4 preţul este aproximativ 150 lei, iar la autoutilitare se poate apropia de 200 lei.

Revizie

În ceea ce priveşte operaţiunile, revizia include în general schimb de filtre (aer, polen, combustibil, ulei), schimb de ulei, înlocuire elemente mecanice plus preţul manoperei. Unii dealeri au pe site calculator estimativ al costului reviziei în funcţie de model, motorizare, combustibil şi kilometri rulaţi. Preţurile pornesc de la sub 400 de lei şi, în funcţie de filtrele ce ajung să fie schimbate, variază între 500 şi 600 de lei pentru principalele modele de volum de clasa C. Pentru maşini premium revizia ajunge să depăşească 1.000 lei.

Având în vedere uzura unei maşini rulate, aproape că nu există cazuri în care revizia să aibă în vedere doar schimbul consumabilelor uzuale, ci se adaugă şi plăcuţe de frână, discuri de frână sau diverse bucşe, care, cu tot cu manoperă, fac ca preţul unei revizii să ajungă la 700 lei.

Parcare

În oraşele unde se pot închiria locuri de parcare lângă domiciliu, preţurile anuale sunt în general între 50 şi 100 de lei, existând şi locuri mai scumpe, dar şi unele de lux pe care cei care au automobile second-hand mai vechi nu şi le pot permite. Pentru cei care merg zi de zi cu maşina la serviciu şi trebuie să plătească fie în parcări oficiale, fie să dea „atenţii” la parcagii ambulanţi, costurile anuale sunt între 1.000 şi 3.000 de lei.

Alte cheltuieli

Spălatul maşinii poate costa, în funcţie de frecvenţă, între 100-200 lei/an şi chiar peste 500 lei, anvelopele de iarnă/vară adaugă şi ele câteva sute de lei la câţiva ani, lichidul de parbriz poate costa cam 50 lei/an.

Concluzii
Întreţinerea şi utilizarea unei maşini costă mult, cu excepţia cazului în care o foloseşti foarte puţin şi nu ai accidente şi probleme cu ea. În cel mai bun caz, costurile anuale pot fi până la 4.000 lei, însă aceasta presupune folosirea ocazională, absenţa asigurării CASCO şi un timbru de mediu de sub 1.000 de lei şi RCA sub 500 lei.

Mult mai aproape de realitate este o sumă de circa 15.000 lei/an pentru un model de volum cu o taxă de înmatriculare de aproximativ 3.000 lei, un cost anual al combustibilului de 6.000 lei şi un CASCO de circa 2.000 lei. Evident că la modele premium costurile pot depăşi 30.000 lei/an, mai ales dacă vorbim de un model cu impozit anual de câteva mii de lei şi un CASCO pe măsură.

Costurile sunt mai mari în primul an dacă a fost nevoie să se plătească timbrul de mediu, însă nici în anii următori nu scad semnificativ, fiindcă intervine nevoia de revizii şi de schimbare a anvelopelor.

Majoritatea şoferilor preferă să nu plătească pentru o poliţă CASCO, alegând să-şi rezolve singuri daunele. Un risc poate consta în faptul că, dacă problemele sunt grave, reparaţiile pot depăşi cu mult costul unei poliţe CASCO.

Şi cei care aleg să-şi cumpere maşini ieftine, de sub 3.000 euro se expun unor riscuri legate de componente mecanice care, din cauza uzurii în exces, cedează şi trebuie înlocuite. În unele cazuri reparaţiile necesare ar depăşi valoarea reală a maşinii, lăsând proprietarul într-o situaţie aproape fără ieşire.

Pentru cei care au un model de volum, dar parcurg foarte mulţi kilometri şi plătesc şi un CASCO peste medie, cheltuielile cu automobilul nu sunt neglijabile, peste 1.000 de lei/lună fiind o parte însemnată dintr-un salariu mediu pe economie.
Deţinerea unei maşini necesită cheltuieli, iar de ele trebuie ţinut cont încă dinaintea achiziţionării. În caz contrar bugetul proprietarului poate avea mult de suferit.

1 Comment

  1. Cate taxe!!! Dupa care le aduci in tara si se strica prin drumurile pline de gropi

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.