Top 7 cele mai sigure maşini din 2013: un câştigător surpriză

xTop-sapte-masini-la-Euro-NCAP-669x334.jpg.pagespeed.ic.DsJTvLLkX1Înainte de toate, însă, se impun câteva precizări:

1) Acesta este un clasament al celor mai sigure maşini testate în 2013 de Euro NCAP, pe baza rezultatelor obţinute la trei dintre cele patru capitole vizate: protecţia adulţilor, protecţia copiilor şi prezenţa sistemelor de asistenţă.

Cel de-al patrulea criteriu, protecţia pietonilor, nu l-am luat în considerare (dacă o făceam, riscam să lăsăm pe dinafară mulţi “campioni” ai protecţiei pasagerilor; ori, în materialul de faţă, dorim să evidenţiem tocmai acest aspect).

2) Acesta nu este un top al celor mai sigure maşini testate vreodată de Euro NCAP, ci unul aferent vehiculelor testate în decursul anului curent de binecunoscuta organizaţie europeană.

3) Toate maşinile menţionate în cadrul acestui articol au obţinut maximum posibil de stele (aşadar, cinci). Poziţia ocupată în top a fost determinată respectând un criteriu asemănător celui folosit de Euro NCAP: contează nu doar rating-ul fiecărei categorii, ci şi echilibrul dintre scorurile obţinute. Cu alte cuvinte, chiar dacă o maşină înregistrează, de exemplu, un scor mare la protecţia adulţilor, un scor mic la protecţia copilului şi/sau la proba sistemelor de asistenţă îi poate afecta poziţia în clasament.

4) În afara scorurilor, materialul de faţă prezintă şi cele mai importante concluzii ale testerilor, într-un format succint; pentru mai multe informaţii vizavi de metodele de testare şi punctaj, te invităm să vizitezi site-ul Euro NCAP (www.euroncap.com).

Acestea fiind spuse, să începem numărătoarea. Obligatoriu, inversă…

Top 7 cele mai sigure masini din 2013

Locul 7: Mazda Mazda6

Protecţia adulţilor: 92%
Protecţia copiilor: 77%
Sisteme de asistenţă: 81%
Echipamente de siguranţă relevante testului:

  • centuri de siguranţă frontale cu limitator de sarcină
  • airbag frontal pentru şofer
  • airbag frontal pentru pasagerul din dreapta
  • airbag-uri laterale
  • airbag-uri de top cortină
  • limitator de viteză
  • ESP
  • avertizare sonoră pentru neinstalarea centurii de siguranţă

E frumoasă de pică, foarte modernă în privinţa bazei tehnice şi generoasă cu spaţiul interior; totuşi, în clasamentul nostru, Mazda Mazda6 nu a obţinut decât ultimul loc. Motivul? Scorul mai mic înregistrat la nivelul protecţiei copiilor.

Deşi bebeluşii de până într-un an şi jumătate sunt asiguraţi exemplar, maşina primind aici nota maximă, testele efectuate cu manechinul unui copil de trei ani au demonstrat că, la această categorie de vârstă, protecţia nu mai este la fel de bună.

Mai exact – şi în ciuda unui şoc redus în momentul ciocnirii –, manechinul a lovit, cu capul, tetiera scaunului. Nu foarte tare, dar suficient pentru ca japoneza să piardă toate punctele acordate protecţiei la nivelul capului.

În rest, celula de siguranţă a pasagerilor a rămas stabilă în timpul impactului frontal, şoferul şi pasagerul din dreapta fiind bine protejaţi la nivelul picioarelor (testele au arătat că nivelul de protecţie rămâne constant indiferent de mărimea şi poziţia pasagerilor adulţi).

De asemenea, la testul de impact din lateral şi cel cu un stâlp, Mazda6 şi-a protejat bine pasagerii; în schimb, a mai pierdut o mână de puncte din cauza uşii şoferului: după lovitură, aceasta nu a rămas complet închisă.

În sfârşit, siguranţa capului, cefei şi gâtului a fost la cote ridicate în momentul lovirii maşinii din spate, iar, graţie unui pachet consistent de sisteme de asistenţă, Mazda6 a reportat unul dintre cele mai bune scoruri la acest capitol. Per ansamblu bine, dar se poate şi mai bine…

Top 7 cele mai sigure masini din 2013

Locul 6: Jeep Cherokee

Protecţia adulţilor: 92%
Protecţia copiilor: 79%
Sisteme de asistenţă: 74%
Echipamente de siguranţă relevante testului:

  • centuri de siguranţă frontale cu limitator de sarcină
  • airbag frontal pentru şofer
  • airbag frontal pentru pasagerul din dreapta
  • airbag-uri laterale
  • airbag-uri de top cortină
  • airbag pentru genunchi dedicat şoferului
  • limitator de viteză
  • ESP
  • avertizare sonoră pentru neinstalarea centurii de siguranţă

SUV-ul american este doar cu puţin mai bun decât Mazda6 în privinţa siguranţei copiilor, însă suficient pentru a urca deasupra japonezei. Atât bebeluşii de până într-un an şi jumătate, cât şi cei de trei ani sunt excelent protejaţi, maşina obţinând maximum de puncte la aceste probe; totuşi, unde a greşit? Potrivit Euro NCAP, airbag-ul frontal aferent pasagerului din faţă nu poate fi decuplat, drept pentru care, pe locul respectiv, nu trebuie instalat un scaun de copil a cărui montare se face cu spatele la direcţia de mers.

În plus, etichetele care avertizează asupra acestui pericol nu sunt permanent ataşate la parasolar, drept pentru care nu respectă cerinţele EuroNCAP. O eroare aparent minoră, care însă a costat puncte.

În schimb, Cherokee s-a comportat bine la testul de protecţie a adulţilor, în ciuda unei mici “ezitări” la proba de ocrotire a capului şi gâtului în cazul loviturilor din spate. Celula pasagerilor a rămas stabilă după impact, iar senzorii instalaţi pe manechine au indicat o securizare bună a picioarelor şoferului şi pasagerilor din dreapta. De asemenea, SUV-ul a obţinut maximum de puncte la testul de impact lateral, iar, la cel aferent ciocnirii cu un stâlp, s-a încadrat în parametrii acceptaţi.

Top 7 cele mai sigure masini din 2013

Locul 5: Toyota Corolla

Protecţia adulţilor: 94%
Protecţia copiilor: 82%
Sisteme de asistenţă: 66%
Echipamente de siguranţă relevante testului:

  • centuri de siguranţă frontale cu limitator de sarcină
  • airbag frontal pentru şofer
  • airbag frontal pentru pasagerul din dreapta
  • airbag-uri laterale
  • airbag-uri de top cortină
  • airbag pentru genunchi dedicat şoferului
  • ESP
  • avertizare sonoră pentru neinstalarea centurii de siguranţă

Nu este cel mai emoţional model din clasa compactă, dar, când vine vorba despre siguranţa pasagerilor, Toyota Corolla îşi face treaba excelent. Indiferent de locul producerii impactului – în zona frontală, din lateral sau cu un stâlp –, japoneza a obţinut note bune şi foarte bune.

Picioarele şoferului şi pasagerului din dreapta sunt bine protejate la izbituri frontale, indiferent de statura şi poziţia acestora, iar o lovitură venită din stânga sau din dreapta nu reuşeşte să provoace răni serioase manechinelor (Corolla a luat punctaj maxim la această probă). Totodată, în privinţa ciocnirii laterale cu un stâlp, doar pieptul s-a “colorat” în galben (culoarea calificativului “adecvat”; pentru calificativul “bine” este rezervată culoarea verde).

Corolla a obţinut maximum de puncte şi la testul dedicat bebeluşilor de până într-un an şi jumătate, în timp ce, la cel rezervate copiilor de trei ani, a înregistrat un scor aproape perfect. În plus, spre deosebire de Cherokee, maşina permite instalarea unui scaun de copil, orientat invers direcţiei de mers înainte, pe scaunul din dreapta pasagerului (airbag-ul poate fi dezactivat).

Şi-atunci, de ce doar locul 5? Simplu: Corolla nu stă la fel de bine la sistemele de asistenţă, lipsindu-i, de exemplu, un dispozitiv de limitare a vitezei. Păcat, dar nu avem timp pentru păreri de rău – ne apropiem de zona podiumului…

Top 7 cele mai sigure masini din 2013

Locul 4: Skoda Octavia

Protecţia adulţilor: 93%
Protecţia copiilor: 86%
Sisteme de asistenţă: 66%
Echipamente de siguranţă relevante testului:

  • centuri de siguranţă frontale cu limitator de sarcină
  • airbag frontal pentru şofer
  • airbag frontal pentru pasagerul din dreapta
  • airbag-uri laterale
  • airbag-uri de top cortină
  • airbag-uri laterale pentru zona pelvisului
  • airbag pentru genunchi dedicat şoferului
  • ESP
  • avertizare sonoră pentru neinstalarea centurii de siguranţă

Una dintre principalele adversare ale Toyotei Corolla pe tărâm european, Skoda Octavia, are imagine de rudă mai “săracă” în cadrul ofertei de modele compacte a grupului Volkswagen. Nemeritat, am putea spune, căci, în privinţa siguranţei pasagerilor, este un produs de top.

Maşina a obţinut un rating cu doar un procent mai mic decât al Corollei în cadrul testelor dedicate adulţilor, diferenţă insignifiantă în viaţa de zi cu zi: picioarele şoferului şi pasagerului din dreapta sunt bine protejate în caz de impact frontal (chiar dacă membrul drept al şoferului a primit doar calificativul “adecvat”), cabina rămâne stabilă în timpul ciocnirii, iar, la impactul din lateral, Octavia se laudă cu un punctaj maxim.

Unde a greşit, totuşi, cehul? Păi, în primul rând, la testul ciocnirii cu un stâlp, unde senzorii au indicat o presiune cam mare la nivelul cutiei toracice. Din fericire, Octavia a recuperat cu un punctaj bun la proba protecţiei capului şi gâtului, în cazul unui impact din spate.

De asemenea, bebeluşii şi copii de trei ani sunt feriţi de răni majore (în privinţa protecţiei primilor, sedanul a obţinut scor maxim), iar scaunul din dreapta şoferului nu pune probleme la instalarea unui scaun de copil (evident, cu faţa opusă direcţiei de mers înainte). Din păcate, nici la Skoda nu găsim un limitator de viteză printre sistemele de asistenţă, drept pentru care scorul obţinut este doar mediocru.

Urmează medaliatul cu bronz…

Top 7 cele mai sigure masini din 2013

Locul 3: Suzuki SX4 S-Cross

Protecţia adulţilor: 92%
Protecţia copiilor: 80%
Sisteme de asistenţă: 81%
Echipamente de siguranţă relevante testului:

  • centuri de siguranţă frontale cu limitator de sarcină
  • airbag frontal pentru şofer
  • airbag frontal pentru pasagerul din dreapta
  • airbag-uri laterale
  • airbag-uri de top cortină
  • airbag pentru genunchi dedicat şoferului
  • ESP
  • limitator de viteză
  • avertizare sonoră pentru neinstalarea centurii de siguranţă

Ocupantul locului trei în clasamentul nostru îşi face treaba suficient de bine încât să obţină rating-uri mari la toate cele trei criterii luate în considerare. Suzuki SX4 oferă un habitaclu sigur, atât pentru pasagerii adulţi cât şi pentru copii, obţinând maximum de puncte la testul de impact lateral şi un scor bun la cel aferent ciocnirii cu un stâlp.

Picioarele adulţilor sunt protejate, zvâcnirea capului şi gâtului în cazul loviturilor din spate este minimală, iar copii, indiferent dacă vorbim despre bebeluşii de până într-un an şi jumătate (pe care îi apără exemplar) sau despre micuţii de trei ani, sunt securizaţi atât la impactul frontal, cât şi în urma unei lovituri sosite din lateral.

De asemenea, Suzuki oferă posibilitatea instalării unui scaun de copil pe locul din dreapta şoferului, iar informaţiile cu privire la pericolul nedezactivării airbag-ului sunt foarte clar (şi permanent) afişate în habitaclu. Totuşi, SX4 a avut aici o mică “scăpare”: a uitat să menţioneze în manualul de utilizare că, pentru a instala un scaun de grupa 1 pe scaunul pasagerului din faţă, respectivul trebuie ridicat la cea mai înaltă poziţie. Ca urmare, a fost depunctat.

În schimb, SX4 a fost printre cei mai buni în privinţa sistemelor de asistenţă şi, ca atare, nu a avut nici o problemă să se instaleze pe locul trei al topului. Pe de altă parte, nici nu a putut “atenta” la poziţia de lider. În principal, din cauza maşinii de pe locul doi.

Top 7 cele mai sigure masini din 2013

Locul 2: Chevrolet Trax

Protecţia adulţilor: 94%
Protecţia copiilor: 85%
Sisteme de asistenţă: 81%
Echipamente de siguranţă relevante testului:

  • centuri de siguranţă frontale cu limitator de sarcină
  • airbag frontal pentru şofer
  • airbag frontal pentru pasagerul din dreapta
  • airbag-uri laterale
  • airbag-uri de top cortină
  • ESP
  • limitator de viteză
  • avertizare sonoră pentru neinstalarea centurii de siguranţă

Micul SUV al companiei americane, frate de platformă cu Opel Mokka, a ratat “la mustaţă” titlul de cea mai sigură maşină testată de Euro NCAP în 2013. În cazul impactului frontal, corpurile adulţilor, inclusiv la nivelul picioarelor sunt bine protejate, iar, la impactul lateral, Trax a obţinut maximum de puncte. Nici măcar dificilul test al ciocnirii de un stâlp nu a pus mari probleme, capul, abdomenul şi pelvisul adulţilor fiind bine securizate. Cât despre şocul suferit de cap şi de gât în cazul unei lovituri din spate, ce să mai vorbim – verde peste tot.

La testele de determinare a siguranţei copiilor, Trax a fost, din nou, la înălţime: notă maximă pentru protecţia bebeluşilor de până într-un an şi jumătate, calificativ bun şi în cazul copiilor de trei ani. Scaunele de copii se pot instala uşor acolo unde sunt disponibile dispozitive de fixare, iar airbag-ul pasagerului din dreapta poate fi dezactivat pentru a instala un scaun cu faţa opusă direcţiei de mers înainte (nu există probleme nici în privinţa mesajelor de avertizare).

Pentru că are ESP, senzor de avertizare pentru neinstalarea centurilor de siguranţă şi, mai ales, limitator de viteză, Trax a obţinut un rating consistent şi în privinţa sistemelor de asistenţă. Un crossover perfect pentru familiile urbane, dar, totuşi, cineva a fost mai bun. Cineva la care nu te-ai fi aşteptat niciodată…

Top 7 cele mai sigure masini din 2013

Locul 1: Qoros 3 Sedan

Protecţia adulţilor: 95%
Protecţia copiilor: 87%
Sisteme de asistenţă: 81%
Echipamente de siguranţă relevante testului:

  • centuri de siguranţă frontale cu limitator de sarcină
  • centuri de siguranţă spate cu limitator de sarcină
  • airbag frontal pentru şofer
  • airbag frontal pentru pasagerul din dreapta
  • airbag-uri laterale
  • airbag-uri de top cortină
  • ESP
  • limitator de viteză
  • avertizare sonoră pentru neinstalarea centurii de siguranţă

Uluit? Perplex? Fără cuvinte? Nu eşti singurul. Cu doar câţiva ani în urmă, industria auto chineză, reprezentată de mărci precum Brilliance, Geely sau Landwind, se făcea de râs la testele EuroNCAP; acum, îşi ia o revanşă incredibilă, cu acest sedan pe nume Qoros 3. Doamnelor, domnilor – aceasta este cea mai sigură maşină testată, în 2013, de EuroNCAP!

Există, bineînţeles, câteva explicaţii. Aproximativ un sfert dintre angajaţii companiei înfiinţate, în 2007, de Chery Automobile şi Israel Corporation, sunt europeni. Iar, în afara Preşedintelui Consiliului de Administraţie Guo Qian, a directorului general adjunct Xingcha Fan şi a şefului de la Finanţe, John Meng, toţi membrii conducerii Qoros sunt sosiţi de pe Bătrânul Continent; în plus, au activat ca lideri în cadrul marilor corporaţii auto europene.

Iată-l de exemplu, pe vicepreşedintele CA Volker Steinwascher, fost director executiv şi vicepreşedinte al diviziei nord-americane Volkswagen. Sau pe Gert Hildebrand, Directorul de Design, care, în trecut, a ocupat poziţii de top în cadrul departamentelor de profil de la Opel, Volkswagen, SEAT, Mitsubishi şi MINI (practic, este cel care supervizat designul ambelor generaţii New MINI, plus a modelelor derivate). Sau, de ce nu, Roger Malkusson, director executiv pe probleme de integrare, care a petrecut 20 de ani în echipa SAAB.

În sfârşit, liderul departamentului tehnic Qoros este Klaus Schmidt, în trecut inginer-şef la BMW, iar de programul de modele se ocupă directorul Peter Matkin – de asemenea un fost inginer-şef, dar la Jaguar Land-Rover. Acestea fiind spuse, să detaliem performanţa uimitorului Qoros 3 la testele Euro NCAP.

În privinţa protecţiei adulţilor, doar la impactul lateral cu un stâlp – şi doar la nivelul pieptului şi abdomenului –, Qoros a obţinut calificativul “adecvat”. În rest, “bun” pe linie: securizarea picioarelor şoferului şi pasagerului din dreapta (indiferent de gabaritul manechinelor şi poziţia lor pe scaune), stabilitatea celulei pasagerului, protecţia la impact din lateral (scor maxim aici) şi şocul suportat de cap şi gât în cazul lovirii maşinii din spate.

Trecem la copii, unde salutăm notele maxime obţinute atât la proba dedicată bebeluşilor de până într-un an şi jumătate, cât şi la cea rezervată micuţilor de trei ani. De asemenea, airbag-ul pasagerului din dreapta poate fi dezactivat pentru a se instala, în siguranţă, un scaun de copil, iar informaţiile cu privire la statutul funcţionării sale sunt tot timpul la îndemână.

În sfârşit, pleiada de sisteme de asistenţă, din care face parte şi un limitator de viteză, i-au asigurat un scor mare şi la acest capitol, astfel că nu ne-a rămas altceva de făcut decât să repetăm, încă o dată, uluitorul: Qoros 3 Sedan, o maşină chinezească, este cel mai sigur automobil testat de Euro NCAP în 2013! Şi planeta nu s-a oprit…

Concluzie

Cu siguranţă, acesta este topul cu cel mai surprinzător deznodământ dintre toate cele de pe Webcar Blog. Şi, probabil, va rămâne cel mai surprinzător şi în viitorul apropiat. Desigur, entuziasmul este ponderat, căci, în mod cert, cu o floare precum Qoros 3 Sedan, nu se va face primăvară în industria auto chineză.

Pe de altă parte, e un început. Şi, totodată, o lecţie. O lecţie pentru oricine obişnuieşte să aibă prejudecăţi. Cu ambiţie, bani şi echipa potrivită, un produs de top se poate naşte oriunde. Fie el un automobil, fie el din îndepărtata – şi fascinanta – Chină.

Comments

No comments yet. Why don’t you start the discussion?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.