Nu ar trebui să fie o surpriză faptul că Lamborghini își scufundă degetele de la picioare în electrificare. Marca italiană este sinonimă cu supercarurile care sunt puternice atât în design, cât și în sunetul motorului. Dar lumea se schimbă rapid, iar Lamborghini nu se ferește de asta. Primul său hibrid, supercarul plug-in Revuelto, va fi lansat în cursul acestui an, iar atât succesorul Huracan, cât și SUV-ul Urus vor deveni, de asemenea, PHEV-uri.
Prima mașină electrică Lamborghini nu va veni până în 2028, dar luna trecută, la Monterey Car Week, am văzut pentru prima dată cum va arăta acel EV cu conceptul Lanzador. Un amestec între un supercar și un grand tourer tradițional, Lanzador cu patru locuri este diferit de orice a creat producătorul auto până acum. Potrivit șefului de design Mitja Borkert, acesta a fost exact scopul.
Descriindu-se ca un clovn care echilibrează plăcile de filare, Borkert spune că există idei diferite care circulă constant în studioul de design Lamborghini și că trebuie să fie întotdeauna gata să prezinte ceva dacă șefii îi întreabă la ce s-au gândit, chiar dacă este vorba doar de o schiță sau un model mic. Echipa sa visa de mulți ani la un model sportiv cu patru locuri, făcând cercetări ample asupra numeroaselor tipuri diferite de grand tourere, inclusiv cele din trecutul Lamborghini, cum ar fi 350GT și Espada.
După ce a experimentat diferite modele și stiluri de caroserie, dintre care niciunul nu a fost suficient de convingător, Borkert a avut ideea de a lua silueta și proporțiile supercarului Lambo, dar de a ridica poziția. Huracan Sterrato era în dezvoltare la acea vreme, iar echipa a fost inspirată de poziția ridicată a scaunelor supercarului off-road și de atmosfera generală unică. Designerii au frezat un model de lut și “imediat ce a fost acolo, a făcut clic”, spune Borkert. Odată ce aceste proporții au fost stabilite, Borkert a știut că au aterizat pe forma corectă.
Ridicarea mașinii a făcut mai ușoară ascunderea acumulatorului, păstrând în același timp o “parte superioară subțire, elegantă și curată”, așa cum o descrie Borkert.
“ADN-ul nostru de design este singura linie centrală, silueta”, spune el. “Acest lucru pare deja inovator și futurist.” Lanzador are o capotă mai lungă și o seră mai înaltă decât oricare dintre supercarurile Lambo, dar proporțiile funcționează cu adevărat și arată în continuare mai mult ca un supercar decât orice alt crossover de pe piață.
“Am vrut să mă inspir mult de la cealaltă mașină super sport a noastră, așa că, în primul rând, o formă curată, care este foarte contemporană”, spune Borkert. Puteți vedea Murcielago în seră, Sesto Elemento în suprafața corpului, Revuelto în partea din față ascuțită, asemănătoare unui rechin, Sian în tratamentul din spate.
“ADN-ul nostru de design este singura linie centrală, silueta.”
Borkert spune că a fost o “decizie imediată” pentru Lanzador să aibă două uși, unul dintre cele mai neașteptate elemente de design ale mașinii. “Am spus că putem discuta despre patru uși, dar toată lumea a fost de acord să avem două. Am vrut să creăm o mașină care să fie între o mașină super sport și un super SUV.”
Cu popularul Urus având patru uși, nu a fost necesar ca marca să se concentreze exclusiv pe caracterul practic cu EV cu patru locuri. Lanzador se descurcă din păcate fără uși foarfecă, folosind în schimb uși tradiționale cu balamale frontale, deși mânerul ușii este frumos ascuns la marginea superioară ca pe Diablo. Portierele sunt imense, oferind o deschidere mare pentru pasagerii din spate pentru a intra cu ușurință în Lanzador.
Plăcile transparente cu detalii ale plăcii de circuite în bara de protecție față dau iluzia unor prize mari de admisie precum cele de pe Urus, oferind Lanzador o față ușor de recunoscut. “Trebuie să arate ca un Lambo, dar ar trebui să recunoașteți că sistemul de propulsie este diferit”, spune Borkert. Dar designul Lanzadorului nu strigă că este electric.
“Mașinile EV pure sunt pe piață de mulți ani, așa că nu am nevoie să fac un design electric specific”, spune el. “Am nevoie mai întâi de un Lamborghini; un Lamborghini bun, un Lamborghini frumos. Apoi, cu elementele pe care le integrăm, arăt că este electric. Nimeni nu a făcut vreodată un design diferit pentru o mașină diesel față de o mașină pe benzină.
Una dintre cele mai bune priveliști ale Lanzadorului este din spate, unde îți dai seama cu adevărat de poziția sa impunătoare. “În cazul în care aveți o tobă de eșapament astăzi, o puteți folosi în viitor pentru aero”, spune Borkert în timp ce arată difuzorul uriaș al Lanzadorului, care este flancat de anvelopele late ale mașinii. În loc să prezinte componentele sistemului de propulsie, designerii evidențiază acum aerodinamica – un alt tip de realizare a performanței.
Parțial inspirat de dragostea sa pentru motociclete, Borkert spune că Lamborghini expune întotdeauna anvelopele din spate, principala explicație fiind “pentru că arată cool”. El recunoaște că pe Lanzador a fost puțin exagerat – acesta este un concept car, la urma urmei – deși să nu fiți surprinși dacă versiunea de producție este aproape la fel de dramatică. Partea din spate a lui Revuelto prezintă o mulțime de anvelope, la fel și înlocuitorul Huracan. Este un alt mod de a ascunde masa și înălțimea Lanzadorului, adăugând în același timp dramatism vizual.
În timp ce difuzorul este destul de în față, aerodinamica ascunsă și subtilă este, de asemenea, o mare parte a designului Lanzador, pe care Borkert îl descrie ca “ascunzând toate elementele supercarului”. De exemplu, canalele miura-esque de la marginile din spate ale geamurilor laterale trimit aer către micile aripi aerodinamice active de la lunetă, iar Lanzador are splittere mobile și obloane pentru prizele de admisie și conductele de răcire a frânelor.
“În teorie, clientul nostru ar lua orice culoare”, spune el. “Nu contează dacă este electric sau nu, clienții Lamborghini vor culori.” Noua vopsea Azzurro Abissale de la Lanzadori a fost aleasă pentru efectul său lichid profund sub soarele californian, dar mașina de producție va avea același nivel extrem de personalizare vizuală pe care îl obțineți cu orice nou Lambo. Se pare că există o cerere mare pentru numeroasele oferte Lamborghini roz și violet pe Revuelto, așa că sperăm că clienții Lanzador vor urma exemplul.
“Am nevoie mai întâi de un Lamborghini; un Lamborghini bun, un Lamborghini frumos.
“Mi-o pot imagina în toate metropolele de pe planetă.” Spune Borkert. “Este o mașină pe care vreau să o văd în Los Angeles, vreau să o văd la Paris, Milano și Tokyo. Este atât de elegant și atât de frumos, încât nu este prea proiectat. Este o mașină care îți va plăcea pentru că arată foarte atractivă, arată puternic, arată cu adevărat șic.”
Borkert spune că tema de design interior a unui Lamborghini este întotdeauna să se simtă ca un pilot, cu o poziție joasă de ședere și un tablou de bord în formă de Y. Lanzador împarte o parte din echipamentul său de comutare cu Revuelto, deoarece Borkert spune că clienții producătorului auto ar trebui să se simtă ca acasă în orice Lamborghini au. Cabina este aerisită, cu un acoperiș imens de sticlă și multă lumină care vine din sera înșelător de înaltă. Șoferul și pasagerul primesc propriile afișaje și nu există un ecran central de găsit, Lanzador primind în schimb un buton de control în mijlocul bordului, care pare desprins dintr-un film SF.
Lipsa unui tunel de transmisie oferă EV-ului tone de spațiu sub consola centrală și există chiar și o geantă de mână montată proiectată de Lamborghini. De asemenea, are un set de bagaje potrivite în frunk – care aproape sigur vor intra în producție – și o placă de surf și un skateboard montate în zona de încărcare hatchback.
“Clienții vor să arate că sunt activi, vor să-și arate stilul de viață”, spune el.
Interiorul a fost proiectat doar folosind materiale durabile, iar Borkert nu a vrut să le ascundă sau să le retrogradeze într-o piele ecologică peste un material normal. “Toți Lamborghini, dar mai ales noi, designerii, credem în sustenabilitate”, spune el. “Vrem ca planeta noastră să supraviețuiască în viitor, așa că mașinile noastre trebuie să fie acceptabile. Suntem, desigur, întotdeauna extremi, dar suntem o parte a societății.”
Echipa a înlocuit spuma scaunului cu un material imprimat 3D, care este plastic reciclat în concept, dar ar putea fi complet biodegradabil pentru producție; structura hexagonală expusă a materialului tipărit este utilizată ca element de design vizibil în scaun. Borkert nu a vrut ca toate materialele durabile să fie plictisitoare și gri, așa că Lanzador folosește piele maro tăbăcită natural, amestecată cu lână merino albăstruie, accente albastre strălucitoare și cusături albe contrastante.
“Până acum simțim un feedback copleșitor de bun din partea clienților și jurnaliștilor și dovedește că oamenii sunt convinși”, spune Borkert. “Acum depinde de noi, vom dezvolta cu răbdare Lamborghini-ul perfect. Nu ne grăbim ca brand, pentru că avem atât de mult succes cu alte produse, încât ne poate lua timp.”
Producția Lanzador nu va fi lansată până în 2028, moment în care vor exista mult mai multe EV-uri pe piață, în special la capătul superior. Dar chiar și acum, Borkert nu este îngrijorat de clienții tradiționali Lamborghini care acceptă un EV. “Suntem deja la jumătatea drumului prin acceptarea socială a mașinilor EV. Ca designer, sunt foarte convins că vehiculele electrice – și în special Lamborghini – își vor face drumul”, spune el. “Există întotdeauna o nouă generație. Sunt un cap de benzină, dar sunt și un cap EV, așa că mă pot vedea foarte mult într-o astfel de mașină.”
“Am vrut să inspirăm cu această mașină”, spune Borkert. “Nimeni nu are nevoie de un Lambo, dar toată lumea vrea unul. Mașina trebuie să-ți vorbească spunând: “Hei, mă vrei”.