Sisteme de prevenire a accidentelor: handsfree a la Toyota

xtoyota-pcs-featured-669x334.jpg.pagespeed.ic.3AYPxkv1HQCu aproape o lună în urmă, prezentam eforturile făcute de Mercedes-Benz în domeniul preîntâmpinării accidentelor. În cea mai recentă dintre forme, celebrul Pre-Safe este capabil să detecteze inclusiv pietonii şi să frâneze automat pentru a evita impactul cu aceştia; totuşi, Toyota crede că se poate şi mai bine. Ne pregătim, aşadar, pentru o nouă generaţie de sisteme de prevenire a accidentelor.

Pedestrian-avoidance Steer Assist – iată un nume foarte lung pentru o tehnologie al cărei principal atu este… timpul scurt de reacţie. Integrată în ansamblul celei mai recente versiuni a sistemului PCS (Pre-collision System) – apropo, acesta a fost lansat, în 2012, pe Lexus LS facelift – şi destinată modelelor high-end Toyota începând cu 2015, ea suplimentează frânarea automată (a cărei forţă va fi mărită comparativ cu generaţia actuală) cu o funcţie de schimbare bruscă a direcţiei, activată atunci când impactul cu pietonul este inevitabil.

Cu alte cuvinte, maşina poate efectua o manevră de evitare a obstacolului fără ca şoferul să aibă mâinile pe volan. Este un “truc” cu care, probabil, majoritatea oamenilor va trebui să se obişnuiască, însă, cel puţin în teorie, Pedestrian-avoidance Steer Assist este una dintre cele mai bune metode de a preîntâmpina o coliziune, atunci când nici măcar frânarea automată nu mai este eficientă (gândeşte-te la cazurile în care maşina rulează prea repede sau un pieton grăbit sare dinaintea ei).

OK, dar cum se întâmplă, mai exact, toate astea?

Pe hârtie, destul de simplu: modelele echipate cu PCS şi sistem de evitare a pietonilor prin acţionarea automată a direcţiei vor primi informaţii de la un senzor însărcinat cu detectarea coliziunilor; în cazul în care sistemul determină că există un risc în acest sens, pe bord apare un mesaj de alertă sub forma unui semnal luminos.

Semnalul va fi dublat de o alarmă acustică, în cazul în care pericolul devine şi mai mare, încurajând şoferul să ia măsurile necesare; în acelaşi timp, este suplimentată forţa de frânare şi este activată funcţia de deccelerare automată.

În ultimă instanţă, dacă sistemul determină că impactul nu mai poate fi evitat doar prin frânare, iar zona este suficient de liberă pentru efectuarea unei manevre de ocolire, funcţia Pedestrian-avoidance Steer Assist işi intră în rol pentru a schimba traiectoria de mers (vezi materialul video de mai jos).

Super, dar, în încercarea de a proteja pietonul, nu voi lovi altă maşină?

Nu. Sistemul este setat să efectueze manevrele fără a părăsi banda de rulare, distanţa dintre partea laterală a maşinii şi obstacolul evitat neputând fi mai mare de 70 cm.

Când va fi disponibilă?

Toyota intenţionează ca, până în 2015, să reducă cheltuielile de producţie ale versiunii simplificate a sistemului PCS (fără funcţia Pedestrian-avoidance Steer Assist). Astfel, îi va fi mai uşor să o implementeze şi pe modelele ceva mai ieftine. După ce această operaţiune va fi dusă la bun sfârşit, PCS cu evitarea pietonilor prin acţionarea automată a direcţiei va fi disponibilă pe modelele de top.

Concluzie

După frânarea automată, vine schimbarea de urgenţă a direcţiei – încet-încet, începem să discutăm despre activitatea – sau, după caz, meseria – de şofer ca despre o specie pe cale de dispariţie. Vom asista sau nu la o trecere paşnică, fără probleme de natură tehnică, spre conducerea autonomă? Rămâne de văzut.

Între timp, dacă nu va suna bine, atunci cu siguranţă viitorul are rezonanţe protective. Atât în ceea ce priveşte vieţile şoferilor, cât şi pe cele ale pietonilor.

Comments

No comments yet. Why don’t you start the discussion?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.